وقتی انرژی شما کم می شه، ممکنه ناخودآگاه دست تون رو به طرف یک فنجون قهوه یا یک مشت آبنبات دراز کنین. از دست خودتون عصبانی نشید شما احتیاج دارین هرچه سریع تر انرژی هدر رفته تون رو دوباره به دست بیارین. اما کمی صبر کنین، متأسفانه اثر هر دوی این انتخابا کوتاه مدته و زمانی که اثر خود رو از دست بدن انرژی شما سریع تر از قبل افت می کنه. نظرتون چیه که به یکمیان وعده پر از پروتئین، فیبر و مخلوطی از کربو هیدراتا فکر کنین؟ شک نکنین، کلید حل این مشکل همینه. پس با ما همراه باشین. در این مقاله ۸ تا از بهترین غذاهای انرژی زا رو به شما معرفی می کنیم، بعضی از این مواد غذایی بهترین انتخاب واسه تبدیل شدن به یکمیان وعده کامل هستن و یه سریای دیگه حتی می تونن گزینه های هوشمندانه ای واسه یک وعده غذایی کامل مثل ناهار باشن، غذایی که قدرت بدنی شما رو واسه یک بعدظهر پرانرژی جفت و جور می کنه.

 

بادام

۸ غذای سالم که به شما انرژی میدن آموزشی

بادام یک فوق ستاره در دنیایمیان وعده هاست. یک منبع شامل مواد مغذی مهم مثل منیزیم و ویتامین B که به تبدیل شدن غذا به انرژی کمک می کنن، تحقیقات نشون می ده افرادی که دارای مقادیر کمی منیزیم هستن در بین انجام تمرینات ورزشی سریعتر از بقیه خسته می شن چون منیزیم نقش مهمی در سوخت و ساز انرژی در بدن داره. همین طور اگه مقدار ویتامین B در بدن کم باشه شما دچار خستگی و بدخلقی میشید و تمرکزتان رو از دست می بدین. مصرف همیشگی یک وعده شامل حدود ۳۰ گرم بادام یا در حدود ۲۳ عدد آجیل می تونه به بدن شما کمک کنه تا انرژی کافی واسه فعالیتای روزانه داشته باشین.

ذرت بوداده (Popcorn)

۸ غذای سالم که به شما انرژی میدن آموزشی

کربوهیدراتای موجود در غلات کامل یکمیان وعده درست و حسابی هستن، میدونید که منظور از غلات کامل همون غلات سبوس داره. به لطف فیبر، این غلات به جلوگیری از افت قندخونی که معمولا پس از مصرف کربوهیدراتای تصفیه شده یا ساده اتفاق میفته کمک می کنن. در بین این خوراکیا ذرت بوداده انتخاب بهتری نسبت به بقیه تنقلات ترد مثل چیپسه. از اونجا که دانه های ذرت جزءِ غلات کامل هستن کالری پایینی دارن البته تا زمانی که شما اونا رو با کره یا نمک یا روغن میل نکنین، در جدا از اینکه ذرت بوداده چون حجم معده رو پر می کنه٬ زمان طولانی تری نسبت به چیپس یا بیسکویتای شور می تونه شما رو سیر نگه داره. ذرت بوداده ی خوشمزه ی مایکروویوی رو ترک کنین و سعی کنین خودتون دانه های ذرت رو درست کنین. ذرتای تون رو با سبزیجات و ادویهای جور واجور بو بدین و نوش جون کنین. اجازه بدین بدن تون لذت دریافت یک غذای سالم پر از فیبر رو تجربه کنه.

کره بادام زمینی

۸ غذای سالم که به شما انرژی میدن آموزشی

گرچه کالری کره ی بادام زمینی بالاست و با اطمینان نمی شه گفت که یک غذای سالم انرژی زا به حساب میاد، اما کره ی بادام زمینی جزءِ چربیای سالم شناخته می شه، پروتئین و فیبر این ماده غذایی به از بین رفتن گرسنگی کمک می کنه و البته سطح قندخون رو ثابت نگه می داره. پس به جای اونکه نون صبحانه تون رو با کره یا مربا‍‍ بخورین که هر دو بدون پروتئین هستن، چند برش نون همراه با هر کره ی طبیعی گرفته شده از دانه های مغذی رو امتحان کنین که یک صبحانه خوب به حساب میاد. فقط مطمئن شید از برندی استفاده می کنین که تولیدکننده به کره موادقندی اضافه نکرده باشه و فراموش نکنین در روز فقط می تونین ۲ قاشق غذاخوری کره ی بادام زمینی استفاده کنین.

سالمون

۸ غذای سالم که به شما انرژی میدن آموزشی

سالمون چیزی نیس جز غذای مغز. این ماهی خوشمزه معروفیت خود رو از اسیدهای چرب امگا ۳ دریافت کرده. مواد مغذی که به بهتر شدن حافظه و کاهش افسردگی کمک می کنن، انرژی رو افزایش میدن و ایجاد و خو رو بهبود می بخشن. وجود چربیای سالم، از سالمون یک انتخاب هوشمندانه به عنوان غذایی مناسب واسه قلب ساختهه. این ماده غذایی فشارخون و کلسترول بد رو کم کرده و از بروز مریضیای قلبی و عروقی جلوگیری می کنه. پروتئین بالای سالمون به شما حس سیری القا می کنه و این امتیاز، سالمون رو به یکی از مناسب ترین غذاهای انرژی زا واسه کسائی که در حال وزن کم کردن هستن تبدیل کرده.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ راه تضمین شده واسه افزایش اعتماد به نفس

موز

۸ غذای سالم که به شما انرژی میدن آموزشی

موزها خودشون به تنهایی بسته بندیای طبیعی و قابل حمل یکمیان وعده سالم و پر از فیبر هستن. موز مقادیر زیادی ویتامین B و پتاسیم داره. مواد مغذی که باعث ثبات انرژی و کارکرد مناسب ماهیچها می شن. پس فکر می کنم با من موافق باشین که موزها به عنوان یکمیان وعده پیش یا پس از ورزش انتخاب جذابی به نظر برسن. مخلوط یک موز و یک لیوان شیر کم چرب یا یک فنجون ماست به عنوان ترکیبی انرژی زا می تونه مورد توجه باشه، یک غذای سالم و یک صبحانه عالی که شروع یک روز پرانرژی رو واسه شما رقم می زنه.

کلم کالی

۸ غذای سالم که به شما انرژی میدن آموزشی

از نه استفاده از کاهوی سالادی بگذرید و یک غذای سالم و انرژی زا پر از مواد مغذی رو با استفاده از کلم به جای کاهو تجربه کنین. از هر نوع کلم کالی که دل تون بخواد می تونین استفاده کنین. کلم کالی سرخ کرده می تونه یکی از بهترین مخلفات کنار دیس غذای شما باشه، کلم رو خرد کنین و در سوپ تون بریزین یا اونو با شکلای جور واجور ماکارونی سرو کنین. این غذای سالم شامل اسید آمینه ای به نام ال -تیروزینه که هر چند یک اسید آمینه غیرضروری به حساب میره اما در جلوگیری از بروز بیماریای روحی، فراموشی و پارکینسون، همین طور بهبود افسردگی مؤثره و کمک می کنه شما قدرت ذهنی خود رو بالا ببرین. آنتی اکسیدانا و فیبر موجود در کلم شما رو همیشه پرانرژی نگه می داره و باعث ثابت ماندن قند خون می شه.

بلغور جو دوسر

۸ غذای سالم که به شما انرژی میدن آموزشی

از هر متخصص تغذیه ای درباره یک صبحانه سالم و ساده بپرسید، بلغور جوی دو سر شک نداشته باشین یکی از غذاهاییه که به شما پیشنهاد می ده. بلغور جوی دو سر شامل فیبر بالاییه و مثل یک وعده کامل انرژی پایداری واسه شما جفت و جور می کنه. طبق نظر ملینا جانسون (Melina Johnson) رئیس هیئت مدیره ی بخش تغذیه و رژیمای غذایی آکادمی آریزونا چون فیبر مدت زمان طولانی تری صرف می کنه تا هضم شه، خوردن بلغور جوی دو سر در وعده صبحانه در مقایسه با یک صبحانه با نون تست سفید و مربا بهتر قدرت بدنی شما رو در تموم مدت صبح حفظ کنه. وقتی سطح قندخون شما ثابت باشه، حس می کنین پرانرژی و متمرکز هستین بدون اینکه احتیاج داشته باشین یک فنجون دیگر قهوه سر بکشین.

پسته

۸ غذای سالم که به شما انرژی میدن آموزشی

وجود پسته به عنوان منبعی غنی از پروتئین، فیبر و ماده ای که چربیای غیر اشباع لازم واسه قلبی سالم رو افزایش می ده کافیه تا از خود یکمیان وعده رضایت بخش بسازه. کری کوی (Kari Kooi) متخصص تغذیه از بیمارستان هیوستن باور داره منبع غنی پروتئین پسته که بخش اصلی این خوراکیه از اون یک غذای سالم و ایده آل واسه تأمین انرژی در تموم مدت روز ساختهه. گرچه آجیلا منبع کالری هستن اما ۲۵ عدد پسته فقط ۱۰۰ کالری انرژی داره. مغز کردن پسته باعث می شه سرعت خوردن شما کندتر شه و زودتر سیر شید.

منبع : everydayhealth.com

 


دسته‌ها: آموزشی