خیلی از کارآفرینای موفق میگن انگیزه اصلی شون «تغییر دنیا» و ساختن چیزی ماندگاره، نه به دست آوردن پول زیاد. اما اکثریت بر این باورند که کارمندان، بالاتر از هر چیز، واسه پول کار می کنن. با این حال تجربه شخصی و هم یکی از نظرسنجیای گذشتهِ McKinsey survey، من رو قانع کرد که شاید محرکای غیرمالی، در بلندمدت موثرتر از انگیزهای مالی باشن. در این مقاله با ۸ روش واسه ایجاد انگیزه در کارمندان که رهبران موفق از اون بهره می گیرن، آشنا میشید.

۸ روش رهبران موفق واسه ایجاد انگیزه در کارمندان آموزشی

 

من با چارلز گارسیا (Charles P. Garcia) موافقم. اون در کتابش با عنوان درسای مدیریتی از ساکنان کاخ سفید (Leadership Lessons of the White House Fellows) انگیزه رو خیلی با رهبری در رابطه دانسته. کتاب اون طبق ی باورهای گروهی تشکیل شده از حدود ۶۰۰ مدیر پیشرو از بخشا و اقشار جور واجور جامعه ی آمریکا بوجود اومده. اون ادعا می کنه که کارمندان دستِ کم به اندازه پول، واسه مدیران قدرتمندی که واسه پیشرفت اونا انگیزه میدن، ارزش قائل ان.

گارسیا فهرستی از اصول مشترک کارآفرینا و مدیران رو ارائه کرده که از گفتگوهای دست ِ اولش با بعضی از بزرگ ترین مدیران کشور آمریکا به دست آورده. این اصول به ما یاد می گیره که چیجوری می تونیم در زمان سخت اقتصادی و در حالی که بودجه ی محدودی داریم، روحیه ی کارمندان رو حفظ کنیم. پس بهتره شمام این روش ها رو بکار گیرید.

۱. به گروه تون انرژی بدین

سعی کنین مدیری باشین که هر روز و با تموم وجودش عشق و انرژی مثبت به محل کار می بره، نه مدیری که انرژی بقیه رو تخلیه می کنه. کارمندان تون به شما کمک کردن شرکت تون رو در یکی از سخت ترین دوره های اقتصادی کشور اداره کنین. وقت اون رسیده که شمام در مقابل منبعی از انرژی مثبت واسه شون باشین.

۲. زندگی، فقط کار نیس

مدیران بزرگ منبع بزرگی از انرژی جسمی، روحی و عاطفی هستن. این انرژیا رو میشه بالا برد. چه جوری؟ با ایجاد رابطه قوی و حمایتی با آدمایی که دوست شون دارن، ورزش دائمی، سبک زندگی سالم و اختصاص زمانی به تفکر و تفکر.

۳. کارمندان تون رو در اولویت قرار بدین

هیچ سازمانی بهتر از افرادی که اونو اداره می کنن نیس. حقیقت اینه که کسب وکار شما مردم هستن! یعنی کسب وکاری همراه با استخدام، آموزش و مدیریت آدما واسه رسیدن به محصول یا خدماتی که قراره ارائه کنین. اگه آدما موتور موفقیت شمان پس واسه اینکه مدیر بزرگی باشین، باید با دقتی مثل دقت لیزر به اونا توجه کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ ترفند واسه درمان حواس پرتی در محیط کار

۴. اخلاق مدارانه رفتار کنین

در زمونه ای که روزنامه ها پر از گزارشایی درباره مدیرانیه که رفتار نامناسبی داشتن و برخلاف منافع کارمندان و زیرمجموعه شون عمل کردن، نشون دادن اخلاق مدار بودن تون می تونه در انگیزه دادن به اونا اثر داشته باشه و واسه سازمان تون، حسی همراه با افتخار به همراه بیاره.

۵. رابطه برقرارکننده ی خوبی باشین

۸ روش رهبران موفق واسه ایجاد انگیزه در کارمندان آموزشی

مدیر قراره روی بقیه اثر بزاره؛ این بدون رابطه مؤثر، ممکن نیس. اگه با ایجاد رابطه با کارمندان تون مشکل دارین، اول روی توانایی تون در تاثیرگذاری روی تک تک افراد کار کنین، اونم با انتخاب کلماتی که در انتقال پیام تون اثر مثبتی بذارن. بعد از اون، باید چگونگی ایجاد رابطه با مخاطبان گسترده تر رو یاد بگیرین.

۶. شنونده ی خوبی باشین

تاثیرگذارترین مدیران اونایی هستن که وقت می ذارن تا نه تنها کلماتِ جاری شده بر زبون اعضای گروه شون رو ، بلکه به معانیِ مخفی و مهم در اون طرف اون کلمات هم گوش کنن. به خاطر داشته باشین که در فراز و نشیبای هر کسب وکاری، بعضی وقتا کارمندان به کسی احتیاج دارن که فقط با اون صحبت کنن، کسی که با تموم وجود به اونا گوش کنه. به اونا بگید که همیشه گوش ِ شنوایی واسه شون هستین.

۷. حلّال مسائل باشین

بالای در اتاق تون یک تابلو بزنین با این عبارت که «واسه من مسئله نیارین، راه حل بیارین» بعد هم با قدرت شروع به هدایت اعضای گروه تون کنین و به اونا یاد بگیرین که در این دوره طاقت فرسا، حلّال درجه یکی واسه مشکلاتِ خود و سازمان باشن.

۸. از راه ایجاد تجربه و لیاقت کارمندان رو رهبری کنین، نه با عنوان و رتبه

کارمندان تون رو راهنمایی کنین، اونا رو تشویق کنین و با خودتون همراه کنین، مطمئن باشین که اینطوری سازمان تون منتفع میشه. اگه می خواید از شرایط اقتصادی سخت، جون سالم به در ببرین، این دقیقا همون نوع مدیریتیه که واسه سازمان تون احتیاج دارین.

اصول مدیریت در فراز و نشیبا تغییر نمی کنن. اما وقتی با کمبود پول روبرو هستین، این اصول می تونن فرق بین موفقیت و شکست رو رقم بزنن. حالا دیگر وقتش رسیده که با این ۸ راه غیرمالی به کارمندان تون انگیزه بدین، اینطوری اونا هم شما رو از این زمان سخت به سلامت عبور میدن.

منبع : forbes.com

جلسات کاری رو تبدیل به وسیله موفقیت خود کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی