خیلی از افراد با ثبت نام در باشگاهای ورزشی به دنبال عضله سازی و تناسب اندام هستن. بسیاری دیگر با اینکه وقت باشگاه رفتن ندارن، هفته ای چند بار پیاده روی می کنن تا ایستادگی شون بالا برود. خیلیا هم با اینکه نه باشگاه می رن و نه پیاده روی می کنن، خیلی در ناراحتی کمی وقت اضافه هستن تا هیکل شون رو روی فرم بیارن. اما همین قدر که در صدد رسیدن به اندام ایده آل هستین، به سلامت مغز و تقویت حافظه ی تون هم فکر می کنین؟ می دونستین با بهبود قدرت حافظه، سرعت یادگیری تون زیاد می شه و در سنای پیری از دچار شدن به مریضی فراموشی در امان خواهید موند؟ در این مقاله با ما همراه باشین تا با ۸ روش تقویت حافظه و یادگیری سریع تر که بسیار ساده و بی دردسر هستن، آشنا شید.

۱. کار کشیدن از حافظه

۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر  آموزشی

توآیلا ثارپ (Twyla Tharp)، رقصنده و طراح رقص مشهور آمریکایی، در مورد ی تمرین حافظه به نتایج جالبی دست پیدا کرده. اون می گه هر وقت پای تماشای اجراهایی که خودش طراحی کرده می شینه، سعی می کنه ۱۲ تا ۱۴ مورد از اصلاحاتی رو که قصد داره بعدتر با گروهش در بین بزاره، حفظ کنه. اگه فکر می کنین حفظ کردن این تعداد اصلاحات، کار شاقی نیس، سخت در اشتباه هستین. ثارپ در کتاب عادت خلاق ادعا می کنه بیشتر مردم فقط می تونن بیشترین حد سه مورد از اصلاحات رو به یاد بیارن.

مقصود ثارپ اینه که یاد بگیرین نکات مورد نظرتون رو یادداشت نکنین، بلکه به ذهن بسپارید و بعد سعی کنین هر نکته رو از حفظ با بقیه به بحث بذارین. تحقیقایی که دور و بر قدرت مغز انجام شدن هم به اثر مثبت این تمرین اقرار دارن. فعالیتای ذهنی، به ویژه فعالیتایی که کارکرد مغز رو در همه سطوح (دریافت، یادآوری و تفکر) تحریک می کنن، موجب بهبود بهره وری مغز می شن.

شاید با خودتون بگید ما که طراح رقص نیستیم، پس این تمرین به دردمون نمی خورد. اما شاید در موقعیتی قرار بگیرین که لازم باشه در مورد یک سخنرانی اعلام نظر کنین یا ممکنه دوست تون علاقه مند باشه درباره آثار جالبی که در بازدید اخیرتون از فلان موزه مشاهده کردین، گپ بزنین. موقعیتایی مثل این، فرصتای بسیار مناسبی هستن تا ماهیچه های مغزتون رو ورزش بدین.

تکرار، آسونترین راهکاریه که در یادآوری هر چیزی مؤثره. فرض کنین با شخص جدیدی به اسم سیاوش آشنا شدین. وقتی سیاوش خودشو معرفی کرد، بهتره به جای اینکه بگید «از آشنایی تون خوش وقتم.» مثل ی «سیاوش، از آشنایی باهات خوش وقتم.» استفاده کنین تا با تکرار اسم طرف مقابل، اسمش رو راحت تر به خاطر بسپارید.

۲. تکرار همیشگی یک کار جدید

۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر  آموزشی

وقتی خودتون رو به انجام همیشگی یک کار جدید عادت میدید، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز شکل می گیرن که موجب می شن در انجام کارای جدید، مفیدتر و پرسرعت تر ظاهر شید.

یک کودک سه ساله به طور حتم اونقدر بزرگ شده که بتونه قاشق و چنگال دست بگیره. اما فقط کافیه کودک دلبندتان رو موقع غذا خوردن به حال خودش آزاد کنین تا ببینین چه افتضاحی به بار میاره. کودکان در این سن با اینکه می تونن قاشق و چنگال دست بگیرن، هنوز قادر نیستن با قاشق و چنگال، مثل بزرگ ترها غذا بخورند، اما سعی می کنن با تکرار همیشگی این رفتار که در تمرینای ساده چیزی جز کثیف کاری نیس، روش درست غذا خوردن با قاشق و چنگال رو یاد بگیرن. با تکرار همیشگی این رفتار، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز کودک شکل می گیرن و موجب می شن کودک در آخر یاد بگیره مثل بزرگ ترها غذا بخورد.

حتما دل تون می خواد بدونین بزرگسالان چه جوری می تونن مغزشون رو به تشکیل مسیرهای عصبی جدید مجبور کنن؟ قدم اول اینه که انجام هیچ کاری رو به تعویق نیندازید. شاید بگید عادت عقب انداختن امور اونقدر در رفتارتون ریشه کرده که نمی تونین ترکش کنین. اما واسه اینکه موتورتان راه بیفته، پیشنهاد می کنیم کاری رو انتخاب کنین که معمولا طرفش نمی رین. بعد به انجام قسمت کوچیکی از این کار مشغول شید. از آنجایی که این کار کوچیک طبق تکمیل همون کار بزرگ تریه که معمولا طرفش نمی رفتید، تشکیل مسیرهای عصبی جدید در مغز کم کم شروع می شه.

مثلا اگه عادت ندارین میز تحریرتان رو منظم کنین و همیشه انجام این کار رو به تعویق میندازین، می تونین با منظم کردن فقط یک برگ کاغذ شروع کنین. یعنی از بین انبوه وسایلی که روی میز تحریرتان جمع شده، یک برگ کاغذ وردارین و همون یک برگ رو سر جاش بذارین. حتی می تونین واسه شروع، بدون اینکه به کاغذ مورد نظر دست بزنین، فقط تصمیم بگیرین چه بلایی سرش بیارین: لازمه این کاغذ رو دور بریزین یا داخل کِشو بذارین؟ در این مرحله، احتیاجی نیس کاغذ مورد نظر رو در سطل آشغال بندازین یا به داخل کِشو منتقل کنین، فقط کافیه در موردش تصمیم بگیرین. با همین اقدام خیلی خیلی کوچیک می تونین دست به کار شید و مطمئن باشین تشکیل مسیرهای عصبی جدید در مغز کم کم شروع می شه. با ادامه این روند، کم کم از فردی تنبل که عادت داره انجام هر کاری رو به لحظه آخر موکول کنه، به فردی زبر و زرنگ تبدیل میشید که هر کاری رو به وقتش انجام می ده.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ ترفند واسه درمان حواس پرتی در محیط کار

۳. یادگیری یک مهارت جدید

۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر  آموزشی

بدیهیه که هرچه بیشتر از مغزتون کار بکشین، کارکرد مغز بهبود پیدا میکنه. مثلا یادگیری یک ساز جدید موجب میشه در تبدیل اطلاعات دیداری (نُت موسیقی) به یک کار عملی (نواختن ساز) مهارت بیشتری پیدا کنین. یا مثلا یادگیری یک زبون جدید، مغزتون رو با طرز تفکری متفاوت روبرو می کنن و ناگزیرتان می کنه خودتون رو به شکل ی دیگری بگید.

حتی می تونین یه قدمِ بلندتر وردارین و به یادگیری رقص اقدام کنین. تحقیقات نشون داده یادگیری رقص در سالخوردگان به پیشگیری از فراموشی کمک می کنه.

۴. دنبال کردن برنامه های آموزشی پرورش مغز

۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر  آموزشی

زمانی که روی کاناپه لم دادین هم می تونین با استفاده از دنیای اینترنت، کارکرد مغزتون رو بهتر کنین. تحقیقات بالینی نشون داده برنامه های آموزشی پرورش مغز مثل BrainHQ موجب تقویت حافظه می شن و کمک تون می کنن سریع تر فکر کنین. با مراجعه به آدرس www.brainhq.com می تونین بازیایی انجام بدین که گفته می شه روی کارکرد مغز، اثر مثبت می ذارن.

۵. ورزش کردن

۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر  آموزشی

شاید از همون اول که شروع به خوندن این مقاله کردین، منتظر بودین به این مورد برسین. ورزش نه تنها در سلامت جسمی مؤثره، بلکه موجب تقویت حافظه هم می شه. فقط ۲۰ دقیقه ورزش به پردازش اطلاعات و کارکرد حافظه کمک می کنه. با ورزش می تونین روند تشکیل اتصالات عصبی جدید در مغز رو سرعت ببخشین. خلاصه اینکه ورزش به یادگیری سریع تر و افزایش سطح هوشیاری میرسه و همه این فواید فقط با جنب و جوش بدنی حاصل می شه.

اگه مثل افرادی هستین که به طور منظم ورزش نمی کنین و از اینکه مغزتون رو از فواید ورزش محروم کردین، احساس گناه می کنین، پیشنهاد می کنیم از برنامه های ورزشی پرورش مغز مثل Exercise Bliss غافل نشید. با دنبال کردن آموزشایی که در برنامه Exercise Bliss ارائه می شه، می تونین ورزش کردن رو خیلی راحت آب خوردن به یک عادت دلپذیر تبدیل کنین.

۶. رفت و اومد با خونواده و دوستان

۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر  آموزشی

۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر  آموزشی

اگه قصد دارین از توانایی شناختی مطلوبی بهره مند شید، پس حتما سعی کنین در زندگی تون روابط معنی دار برقرار کنین. هم صحبتی با بقیه و هم نشینی با افرادی که دوست شون دارین، موجب می شه روشن تر فکر کنین و خُلق تون باز شه.

افراد برونگرا از ایجاد رابطه با بقیه فایده دوبرابر می برن. ماریا بریلاکی (Maria Brilaki) که نویسنده ی اصلی این مقاله، می گه در یکی از کلاسایی که در دانشگاه استنفورد تجربه کرد، یاد گرفت افراد برونگرا از راه صحبت کردن با بقیه سعی می کنن به درک درست تری از افکار خود برسن و با این رفتار، افکار خود رو پردازش می کنن. ماریا می گه استادش در کلاس تعریف کرد که وقتی نتیجه آزمون شخصیتش رو دید، حسابی تعجب کرده بود، چون که همیشه فکر می کرده اخلاق درونگرایانه داره، اما نتیجه آزمون ثابت کرده بود که مثل افراد برونگرا به حساب میره. از اون زمان به بعد، استاد ماریا فهمید که چقدر هم صحبتی با بقیه به ساماندهی افکارش کمک می کنه و اینطوری بود که موقعیت جدیدش رو به عنوان یک فرد برونگرا قبول کرد.

۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر  آموزشی

۷. جدول حل نکردن

۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر  آموزشی

هر وقت حرف از راهکارهای تقویت حافظه می شه، خیلی از ما به فکر جدول حل کردن می افتیم. جدول حل کردن موجب تقویت فصاحت و روانی کلام می شه، اما تحقیقات نشون داده این فایده به تنهایی واسه تقویت حافظه کافی نیس. جدول حل کردن با اینکه فعالیت سرگرم کننده ایه، در تقویت حافظه آنقدرها هم که تصور می شه، مؤثر نیس. البته، اگه از روی سرگرمی به جدول حل کردن روی آورده اید، پس حتما به این فعالیت اصلاح کننده ادامه بدین. اما اگه به امید تقویت حافظه جدول حل می کنین، بهتره به فعالیت دیگری مشغول شید که در تقویت مغز مفیدتر باشه.

۸. تغذیه سالم

۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر  آموزشی

خوراکیایی مثل ماهی، میوه و سبزیجات به کارکرد مطلوب مغز کمک می کنن. جالبه بدونین شکلات تلخ هم در تقویت کارکرد مغز مؤثره. وقتی شکلات می خورید، مغز دوپامین آزاد می کنه. دوپامین موجب می شه سریع تر یاد بگیرین و راحت تر به خاطر بیارین. ، شکلات شامل فلاونول و آنتی اکسیدانه که به تقویت کارکرد مغز کمک می کنن. پس هر وقت به انجام فعالیتای ذهنی سخت مشغول میشید، یک تکه ی کوچیک شکلات تلخ بخورین تا مغزتون سرحال تر شه.

حالا که با روشای تقویت حافظه و یادگیری سریع تر آشنا شدید، وقتشه که از همین حالا دست به کار شید. امیدواریم با مطالعه این روش ها تشویق شده باشین سبک زندگی تون رو بهتر کنین. فقط کافیه راهکارهایی رو که یاد گرفتید به کار ببندید تا باهوش تر از قبل زندگی کنین.

منبع : lifehack.org

دسته‌ها: آموزشی