خیلی از ما در طول روز بارها با فراموش کردن کارا یا موارد پیش پاافتاده روبرو میشیم. جا گذاشتن دسته کلید یا سوئیچ اتومبیل، فراموش کردن قرار ملاقات، فراموش کردن نام معلم فرزندمان و نظایر اونا مثل مواردی هستن که بیشتر تکرار می شن. فراموش کردن چیزای جزئی و بی ارزش از عادی ترین اتفاقاتیه که واسه همه ما پیش میاد. فراموشی ممکنه به دلیل مشکلات تیروئید، کم خوابی، استرس و مشکلات بعضی داروها باشه. اما بیشتر وقتا یک مریضی نیس و نباید نگران اون باشین.

واسه افراد فراموش کار راه کارا و پیشنهادایی هست که با استفاده از اونا می تونن خیلی راحت با این مشکل مقابله کنن. در این مطلب به ۹ مورد از این راه کارا می پردازیم که به کمک اونا می تونین مشکلات به دلیل فراموشی تون رو رفع کنین.

۱. چای سبز همراه با ورزش رو در برنامه تون بذارین

۸ راه حل که زندگی رو واسه افراد فراموشکار آسون تر می کنه  آموزشی

نوشیدن چای سبز در تقویت حافظه بسیار مؤثره. استفاده از چای سبز در کنار عادات سالم در زندگی مثل ورزش می تونه به رفع مشکل فراموشی و افزایش کارایی حافظه کمک کنه. انجام تمرینات ایروبیک (هوازی) ۴ روز در هفته و هر بار به مدت ۴۵ دقیقه واسه تقویت حافظه و افزایش تمرکزتان بسیار مؤثره.

۲. ویتامین B۱۲ رو فراموش نکنین

کمبود این ویتامین در بدن به جز خستگی و کاهش اشتها، به مشکلات حافظه هم رابطه داره. البته واسه مصرف مکمل B۱۲ باید حتما با دکتر تون مشورت کنین. دکتر پس از آزمایش خون در صورت احتیاج این شما این ویتامین رو تجویز می کنن.

۳. فهرست تهیه کنین

۸ راه حل که زندگی رو واسه افراد فراموشکار آسون تر می کنه  آموزشی

احتیاج نیس همه چیز رو به خاطر بسپارید، چون هرچه این جزئیات بیشتر شن احتمال اینکه فراموشی شون هم زیاد می شه، همین باعث می شه لازم ترین وسایل تون رو جا بذارین و چون وقت برگشتن به منزل یا محل کارتون رو ندارین، مجبور میشید از خونواده خود بخواهید تا موارد لازم رو واسه تون با ارسال کنن.

۸ راه حل که زندگی رو واسه افراد فراموشکار آسون تر می کنه  آموزشی

بعضی از کارایی رو که باید انجام بدین یا قرار ملاقاتا رو روی کاغذ بنویسین و اونو دمِ دست تون بذارین. با این کار تمرکزتان روی مواردی که به خاطر سپرده اید بیشتر میشه. مثلا قرار نیس در این فهرست بنویسین «یادم باشه کلیدهایم رو وردارم». برداشتن دسته کلید، گوشی موبایل یا کیف پول از مواردیه که بهتره به ذهن بسپارید.

۸ راه حل که زندگی رو واسه افراد فراموشکار آسون تر می کنه  آموزشی

۴. از تکنولوژی استفاده کنین

۸ راه حل که زندگی رو واسه افراد فراموشکار آسون تر می کنه  آموزشی

الان تکنولوژیای زیادی واسه کمک به رفع مشکل فراموشی ساخته شدن. مثلا، تقویم گوگل یکی از وسایل یادآوریه که کارا و قرارملاقات هاتون رو در اون وارد می کنین و این تقویم همه اونا رو در ساعت مشخص شده شون به شما یادآوری می کنن. ساعتای زنگ دار و سیستم یادآوری کننده ی (آلارم) تلفن تون هم در رفع مشکل فراموشی به درد بخور هستن. روش دیگر استفاده از خدماته. الان شرکتایی به وجود اومدند که خدمات حمل مسافر با موتور رو هم ارائه میدن. اگه به دلیل مشغله ی زیاد از یاد بردین از یادآورها استفاده کنین و در آخرین لحظات یادتون افتاد که قرار ملاقات دارین، می تونین خواسته موتور بدین تا در ترافیک سریع تر از اتومبیل به مقصد برسین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ اپلیکیشن به درد بخور و کاربردی که به پیشرفت شغلی تون کمک می کنه

۵. توجه کنین و متمرکز باشین

یکی از بهترین (و البته سخت ترین) روش ها واسه تقویت حافظه، توجه کردن به کار یا وظیفه ایه که باید انجام بدین. اگه ذهن تون موقع انجام کار یا هنگام آماده شدن واسه بیرون رفتن درگیر باشه، بعضی چیزها رو فراموش می کنین. پس به ذهن تون اجازه ندین به طور همیشگی منحرف شه و سعی کنین اونو متمرکز نگه دارین.

۶. سعی کنین وسایل تون رو در جای مشخصی بذارین

۸ راه حل که زندگی رو واسه افراد فراموشکار آسون تر می کنه  آموزشی

معمولا یکی از مشکلات افراد فراموش کار اینه که وسایل شون جای مشخصی نداره. اگه دسته کلید یا سوئیچ اتومبیل تون رو در چند جای متفاوت قرار میدید، خیلی راحت هنگام خارج شدن از منزل اونا رو فراموش می کنین. ذهن ما معمولا از بعضی کارا تصویرسازی می کنه و این تصویرسازی باعث می شه اون کارا به طور خودکار انجام شن. مثلا اگه شما دسته کلیدتون رو جلوی درب منزل آویزون می کنین و هر روز اونو از همون محل برمی دارین، پس از یه مدت این عمل برداشتن واسه تون تبدیل به عادت میشه. اینطوری، هر بار به محض خارج شدن از منزل دست تون خودبه خود به طرف کلید میره و طبق عادت همیشه اونو برمی دارین.

روش دیگر اینه که یک قفسه یا کشوی کوچیک مخصوص وسایلی داشته باشین که هر روز باید اونا رو وردارین. بهترین جای نصب اون در جلوی منزله. هر روز به محض ورود به منزل، سوئیچ، دسته کلید، کارتای شناسایی، کیف پول و مثل اونا رو همون جا بذارین و در اونو قفل کنین. هر بار که می خواید از منزل خارج شید، همه وسایل لازم تون همون جا هستن و دیگر مجبور نیستین هر کدوم از اونا رو از جای مخصوص خودشون وردارین.

۷. مغزتون رو ورزش بدین

یکی از روشای تقویت حافظه ورزش مغزه. واسه این کار حل جدول کلمات متقاطع و جدول سودوکو بسیار خوبه. البته پیشنهاد می شه از جدولای کاغذی استفاده کنین نه از جدولایی که در گوشی موبایل نصب می شن. چون نوشتن با قلم مؤثرتر از ضربه زدن روی تلفنه.

۸. با خودتون صحبت کنین

سعی کنین با صدای بلند با خودتون صحبت کنین. مثلا با تمرکز (نه طوطی وار) به خودتون بگید: «کلیدهایم رو ورداشته ام و اونا الان در دست من هستن. می خوام اونا رو همون جایی بذارم که همیشه قرار میدم.» نکته بسیار مهم اینه که دقیقا باید همون کاری رو بازگو کنین که می خواید انجام بدین. مثلا اگه فقط بگید: «یادم می مونه» و این جمله رو بارها تکرار کنین هیچ فایده ای نداره.

دسته‌ها: آموزشی