همه ما میدونیم که سلامتی مون تا حد زیادی به نوع غذایی که مصرف می کنیم وابسته. حتی با اینکه بعضی از غذاها طعم خوبی ندارن، ما فقط به این خاطر که واسه سلامتی به درد بخور هستن از اونا استفاده می کنیم. با این حال ممکنه ترکیب اشتباه بعضی از موادغذایی، سلامتی تون رو به خطر بندازه. در این مطلب ۸ غذایی که نباید با هم استفاده کنین، همراه با چند پیشنهاد آورده شدن. با ما همراه باشین.

 

۱. کاکائو با شیر

کاکائو منبع غنی از اگزالیک اسیده که مانعِ جذب کلسیم می شه. زمانی که این ماده با کلسیم ترکیب شه، اگزالیک اسید به بلور اگزالات تبدیل می شه که مقدار زیاد اون واسه کلیه ها مضره. البته مصرف یک فنجون شکلاتِ داغ درطول هفته به شما آسیبی نمی رساند. اما در استفاده از اون، به ویژه اگه مشکل کلیوی دارین، مراعات کنین.

  • چربیا جذب اگزالات رو آسون کردن می کنن. پس اگه مشکل کلیوی دارین کاکائو رو با شیرخشک استفاده کنین.

۲. سالاد با سس لیمو یا سرکه

۸ خوراکی ترکیبی که بهتره جدا جدا استفاده کنین آموزشی

خیلی از ویتامینا و بقیه مواد غذاییِ باارزش (مثل کارتئونیدها) که در سرکه و سبزیجات هست، واسه جذب بهتر به چربی احتیاج دارن. زمانی که سالاد رو فقط با لیمو یا سرکه مصرف می کنین، درواقع خودتون رو از بخش خیلی از مواد غذایی سالم محروم می کنین.

  • حتی اگه طرفدار روغنای گیاهی نیستین (با اینکه میدونید معجزه می کنن و در زیبایی پوست و هم جوون نگه داشتن پوست اثر دارن)، باید بعضی از مواد با چربی بالا مثل آووکادو، روغن زیتون یا بعضی مغزها رو به سالاد خود اضافه کنین.

۳. پاستای پنیر با گوجه فرنگی

هضم مواد دارای نشاسته مثل پاستا، از دهن شروع می شه. آنزیم پتیالین که از بزاق ترشح می شه، روند هضم رو انجام می ده. گوجه فرنگی شامل اسیدهایی مثل مالیک، اگزالیک و سیتریک اسیده که حتی در مقدار کم هم باعث شکسته شدن آنزیما می شن؛ واسه همین از هضم نشاسته جلوگیری می کنه. پروتئینِ موجود در پنیر این وضعیت رو بدتر می کنه.

  • می تونین سبزیجاتِ غیراسیدیِ تازه یا پخته شده ای مثل ریحان رو به عنوان یک ماده غذایی عالی به پاستا اضافه کنین.

۴. تخم مرغ با کالباس

خیلی از افراد این ترکیب رو به دلیل پروتئینِ زیادِ موجود در اون دوست دارن. اما محققان بر این باورند که این ترکیب واسه سلامتی خیلی مناسب نیس. بدن ما انرژی بالایی واسه هضم این ترکیبات مصرف می کنه. واسه همین زمانی که از کالباس و تخم مرغ واسه صبحانه استفاده می کنین، انرژی لازم واسه انجام فعالیتای روزانه رو ندارین.

  • به جای کالباس از گوجه فرنگی استفاده کنین. آنتی اکسیدانِ سلنیومِ موجود در تخم مرغ، با اسیدِ موجود در گوجه فرنگی بهتر هضم می شه. زمانی که لیکوپنِ موجود در گوجه فرنگی با ویتامین E موجود در زرده ی تخم مرغ ترکیب می شه اثرات بهتری بر سلامتی شما می ذاره.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ سوال سیمون که واسه تهیه راه حل موفق باید بدونین 

۵. سبوس با شیر

زمانی که اسید فیتیک موجود در سبوس، با کلسیم و منیزیم ترکیب می شه به شکل نامحلول درمی آید و این ماده معدنی (یعنی اسید فیتیک) رو واسه بدن غیرقابل مصرف می کنه. این اسید در جو و گندم هست اما مقدار اون بسیار کمه. واسه همین پیشنهاد می شه که این مواد رو خیلی با شیر ترکیب نکنین. پیشنهاد می شه که شیر رو به شکل جداگونه، یک الی یک ساعت و نیم بعد از وعدهای غذایی استفاده کنین.

  • سبوس رو قبل از مصرف بجوشونین. گرما باعث شکسته شدن اسید فیتیک می شه.

۶. غلات با آب پرتقال

۸ خوراکی ترکیبی که بهتره جدا جدا استفاده کنین آموزشی

ترکیب غلات با آب پرتقال به ویژه در صبح، نه تنها انرژی موردنیاز شما رو افزایش نمی ده، بلکه باعث ناراحتی و سنگینی معده می شه. اسیدِ موجود در آب پرتقال فعالیت آنزیمای لازم واسه شکستن کربوهیدرات رو کم می کنه. واسه همین پیشنهاد می شه که غلات رو با هیچ آب میوه ای مصرف نکنین.

  • بهتره آب پرتقال یا هر نوع آب میوه دیگری رو یک ساعت بعد از وعده غذایی استفاده کنین.

۷. پیتزا با نوشیدنیای گازدار

با این کار بخش خیلی از انرژی شما واسه هضم ترکیب کربوهیدرات، پروتئین و نشاسته مصرف می شه. جدا از اینکه این قندِ موجود در نوشیدنیای گازدار فعالیت معده رو کنه می کنه. درنتیجه معده سنگین می شه و نفخ می کنه. به دلیل پُر بودن معده، قند نمیتونه واسه حل شدن به روده برود. مصرف بیش ازحد این نوع از مواد غذایی می تونه باعث ایجاد مشکلات معده شه.

  • هرنوع ماده غذایی با قند بالا، باید یک تا یک ساعت و نیم بعد از غذا مصرف شه.

۸. نون گندم با مربا

  • نون گندم رو با نون گندم غیر تخمیری یا نونای دیگر جانشین کنین. بهتره به جای مربا از عسل استفاده کنین که یک محصول طبیعیه و باعث ناراحتی روده نمی شه. جدا از اینکه این، عسل خواص بسیاری واسه سلامتی داره.

نکته

بیشتر مردم تصور می کنن که آب میوه ها واسه سلامتی بسیار به درد بخور هستن. با این حال، آب میوه های صنعتی قند بالایی دارن طوری که هر لیوان آب میوه دو قاشق غذاخوری شکر داره. از طرفی آب میوه تازه اون قدرها هم واسه سلامتی به درد بخور نیس؛ چراکه بدون فیبره و میزان کربوهیدرات اونم بسیار بالاست. اگه به دنبال کاهش وزن سریع هستین، بهتره به جای آب میوه های شیرین از آب استفاده کنین.



 


دسته‌ها: آموزشی