تعداد خیلی از بازاریابان هنوز به اصولی در بازاریابی تکیه می کنن که اشتباه و بعضی وقتا خطرناک هستن و موفقیت بازاریابی آنلاین رو به خطر میندازن. نتیجه تکیه بر اینجور اصولی اینه که بازاریابان آمادگی کافی رو واسه اجرای راه حلای بازاریابی کسب نمی کنن و درک درستی از اولویت بندی به خاطر بهبود بازگشت سرمایه ندارن. به همین دلیله که خیلی از کسب و کارا پیش از اینکه فرصتی واسه رشد و ظهور پیدا کنن، محکوم به شکست هستن.

۱. مردم اجناس ما رو می خرن چون ارزون تر از بقیه رقباست

۸ خطای جبران ناپذیر در بازاریابی اینترنتی آموزشی

قیمتای ارزون حتما به معنای فروش بیشتر و افزایش معرفی محصول از راه بازاریابی دهن به دهن نیس. الان مردم باید از وجود کار و کاسبی شما مطلع باشن. وقتی کسی هنوز برند شما رو نمی شناسه عرضه اجناس ارزون تر از حریفِ سرسخت تون، نمیتونه کاری از پیش ببره. اگه توقع دارین با عرضهی اجناس تون با قیمتی کمتر از مغازه های حریف، سفارشای زیادی بگیرین سخت در اشتباهید. شما باید در مورد روشای بازاریابی آنلاین اطلاعات کامل به دست بیارین و واسه رقابت با بقیه، اعتماد مشتری رو جلب کنین و با به کار بستن روشایی که یاد گرفتین از عرضه محصول ارزون تر از حریف بالاتر برید.

اگه هنوز به درستیِ این نکته ایمان دارین، به جواب این سؤال فکر کنین:

بعد از اینکه هزینه ها و زمان صرف شده واسه معرفی سایت خود رو محاسبه کردین، بازم می تونین این محصول رو در آینده با اینجور قیمت ارزانی عرضه کنین؟

زمانی که در اول کار و کاسبی خود فقط بر قیمت اجناس تمرکز کنین، در آینده با مشکلات بیشتری روبه رو میشید. این مسئله باعث می شه طیف خاصی از مشتریان رو به طرف خود جذب کنین: مشتریانی که فقط قیمت محصول واسه اونا مهمه.

الکس ترنبول (Alex Turnbull)، مؤسس شرکت نرم افزاری Groove این مورد رو این طور توضیح می ده:

«نگه داشتن مشتریانی که فقط به قیمت فکر می کنن سخت تره. این مشتریان وفاداری کمتری دارن و اگه محصول ارزون تری پیدا کنن، خیلی راحت اونا رو از دست میدید. جدا از اینکه این، اگه شما به عنوان یک کسب وکار نوپا سعی کنین با کم شدن قیمت مشتریان رو به طرف خود بکشین، یک حریف بزرگ تر می تونه با کم شدن قیمتا شما رو به کلی از دور رقابت خارج کنه. ما یاد گرفتیم که زمینه های مختلفی واسه رقابت هست. اون چیزی که باعث می شه مشتریان به طرف ما بیان اینه که اجناس ما بهترین انتخاب هستن نه حتما ارزون ترین انتخاب. ما به مشتریانی احتیاج داریم که چیزی بالاتر از قیمت، اونا رو به خرید محصول تشویق کنه.»

۲. باید تا جایی که می تونیم افراد بیشتری رو به طرف سایت خود بکشونیم

زمانی که شما واسه افزایش ترافیک سایت خود هزینه می کنین و وقت می ذارین، باید خوب فرق ترافیک عادی و ترافیک درست رو درک کنین.

کدوم یک واسه سایت شما بهتره؟ ۱۰۰ بازدیدکننده ای که به درستی هدف گیری شدن و در آخر ۱۶ نفر از اونا به مشتری تبدیل می شن یا ۱۰۰۰ بازدیدکننده از اقشار جور واجور که در آخر فقط ۵ نفر از اونا مشتری اجناس شما می شن؟ به چه دلیل سعی تون رو متمرکز تبلیغاتی مثل مقاله های بلند در رسانه های چاپی می کنین؟ یک اشاره به کسب وکار شما در سایتای در رابطه می تونه بازدیدکنندگان واقعی و مخاطبان هدف رو به طرف سایت شما بکشونه. با استفاده از این روش احتمال اینکه بتونین مشتریان بیشتری به دست بیارین، بیشتره. زمانی که فروش کمی دارین، بازدیدکنندگان بیشتر و افزایش کلیکای سایت راه حل مشکل شما نیس.

ممکنه صدها هزار نفر به سایت شما سر بزنن اما حتی یک نفر هم خرید نکنه. فرقی نمی کنه چه کسب و کاری دارین و چه محصولی می فروشید، تا زمانی که بازدیدکنندگان درست و مخاطبان هدف رو جذب نکنین، واسه فروش بیشتر موفق نمی شین.

۳. اجناس ما بسیار باکیفیت هستن و ما احتیاجی به بازاریابی و نداریم

۸ خطای جبران ناپذیر در بازاریابی اینترنتی آموزشی

حتما مثل این جملات رو زیاد شنیدین: محصول یا ایده ی شرکت ما فوق العاده. کافیه در شبکه های اجتماعی اونو تبلیغ کنیم، مطمئنا خیلی زود سر زبونا میفته و همه خواهان اجناس ما می شن.

اینکه توقع داشته باشی یک محصول بین مردم گسترده شه و به عوامل بیرونی واسه فروش تکیه کنین، در کار و کاسبی امروزی جایی نداره. درسته که اینترنت یک رسانه عالی و بعضی وقتا بسیار ارزون واسه تبلیغ محصولاته اما این نکته رو هم در نظر داشته باشین که شما با میلیونا شرکت و سایت دیگر در حال رقابت هستین که هر کدوم به نحوی سعی می کنن توجه مشتریان رو جلب کنن و محصول خود رو بفروشن.

زمانی که شرکت اپل آیفون رو به بازار عرضه کرد، با وجود اینکه محصول متفاوت و منحصربه فردی بود، میلیونا دلار واسه و بازاریابی اون خرج کرد.

البته این بهش معنا نیس که شما روی بازاریابی دهن به دهن و گسترده شدن محصول به وسیله مشتریان نباید حساب کنین. مطمئنا یک محصول عالی توجه مشتریان رو جلب می کنه و اونا رو به بازاریابان این محصول تبدیل می کنه، ولی با این حال منتظر نباشید که همین یک عامل شما رو در برابر رقیبان پیروز کنه.

، دهن به دهن که به وسیله مشتریان محصول انجام می شه فقط می تونه مخاطبان جدید رو به سایت شما بکشونه. چقدر احتمال داره که اونا در اولین بازدید خود از سایت حتما خرید کنن؟ میانگین میزان تبدیل فروش در اینجور شرایطی بین ۱ تا ۳ درصده. اینکه توقع داشته باشیم فردی در اولین بازدید از سایت محصولی رو بخرد مثل اینه که توقع داشته باشیم اولین قرار به ازدواج منجر بشه!

۸ خطای جبران ناپذیر در بازاریابی اینترنتی آموزشی

وقتی یک بازدیدکننده به سایت شما سر می زنه کار بازاریابی به اتمام نمی رسه. این تازه شروع ماجراست. در اینجور شرایطی باید بازاریابی رو ادامه بدین، مخاطبان رو به کار بگیرین، مشخصات منحصربه فرد محصول خود رو یادآوری کنین و در تموم مراحل قیف فروش (Sales Funnel)، از آگاهی بخشی تا خرید، مخاطبان رو همراهی کنین.

۴. این روزها کسی ایمیلای تبلیغاتی رو نمی خونه و از ایمیل استفاده نمی کنه

۸ خطای جبران ناپذیر در بازاریابی اینترنتی آموزشی

اگه فکر می کنین این روزها دیگر زمان ایمیلی به سر رسیده بهتره این آمار رو در نظر داشته باشین. به نقل از McKinsey & Company، ایمیل هنوزم به شکل زیادی روشی بسیار مؤثرتر از شبکه های اجتماعی واسه جذب مشتریه. این ایمیلی نزدیک به ۴۰ برابر بیشتر از کل فیس بوک و توییتر موثر بودن، چون ۹۱ درصد مشتریان در تموم آمریکا ی آمریکا هنوز به طور روزانه از سرویس ایمیل استفاده می کنن. جالبه بدونین که میزان تبدیل فروش از راه ایمیل (یعنی کاربرانی که از راه ایمیل جذب سایت می شن) سه برابر بیشتر از شبکه های اجتماعیه و میانگین ارزش سفارش در این شرایط ۱۷ درصد بیشتره.

تحقیقاتی که به وسیله Experian در سال ۲۰۱۴ انجام شد نشون داد که به ازای هر یک دلار هزینه در ایمیلی، میانگین بازگشت سرمایه ۴۴٫۲۵ دلاره.

حتما در کار و کاسبی خود از بازاریابی ایمیلی خودکار (email automation) استفاده کنین. با استفاده از این روش می تونین کمپینای شخصی سازی شده، پویا و اندازه پذیری بسازین که همیشه بهترین نتیجه رو واسه کار و کاسبی شما به دنبال داشته باشن. پشت زمینه این می تونین پیشنهادهای هدفمند و شخصی سازی شده به مشتریان عرضه کنین، اونا رو در راه خرید همراهی کنین و رابطه نزدیک تری با مخاطبان برقرار کنین.

با وجود اینکه این روزها بازاریابی ایمیلی نسبت به شبکه های اجتماعی زیاد جذاب به نظر نمی رسه اما دامنه ی بسیاری وسیع تری داره، میزان کلیک رو افزایش می ده و بیشتر از هر روش بازاریابی آنلاین دیگری میزان بازگشت سرمایه داره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ اپلیکیشن به درد بخور و کاربردی که به پیشرفت شغلی تون کمک می کنه

۵. همین که سایت خوبی داریم کارمون به اتمام رسیده

۸ خطای جبران ناپذیر در بازاریابی اینترنتی آموزشی

وقتی یک سایت خوب و شکیل واسه کار و کاسبی خود طراحی می کنین و همکاران و کارمندان هم این نکته رو تأیید می کنن، شاید فکر کنین که کار شما همین جا به پایان رسیده و باید منتظر ورود بی امان مشتریان باشین. فکر می کنین با یک سایت بی مشکل می تونین هر محصولی رو به مشتری بفروشین و اونا رو واسه خرید قانع کنین؛ اما واقعیت دقیقا برعکس اون چیزیه که فکر می کنین و کار اصلی شما تازه شروع شده.

اگه هیچ تصمیمی واسه ایجاد و ارتقای محتوای سایت ندارین و به دنبال راه هایی واسه جذب مخاطب از کانالایی غیر از سایت نیستین تا ترافیک خود رو افزایش بدین، تموم زحماتی که واسه ساخت یک سایت خوب و جدید کشیده اید بی فایده س.

افزایش ترافیک مؤثر و پایدار واسه سایت کار ساده ای نیس و احتیاج به زمان و هزینه داره. پس پیش از اینکه سایت خود رو راه بندازین، مطمئن شید که واسه سعی همیشگی در اجرای راه حلای بازاریابی، بودجه و زمان کافی اختصاص دادین.

و البته این تموم ماجرا نیس. هم زمان باید به طور همیشگی اطلاعات کمی و کیفیِ کارکرد و بهینه سازی سایت رو جمع آوری و دسته بندی کنین و از این اطلاعات طبق رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده کنین. میزان بازگشت سرمایه در مقابل ترافیک به دست اومده به این بستگی داره که سایت شما بتونه مخاطبان خود رو به مشتری تبدیل کنه.

وسایل زیادی وجود دارن که به کمک اونا می تونین اطلاعات لازم رو جمع آوری و بررسی کنین و اینطوری در بازاریابی اجناس مشارکت کنین.

آمار و اطلاعات لازم در موردای زیر رو حتما مورد توجه بذارین. واسه امتحان هر کدوم از این موارد ابزارهایی هست که بعضی از اونا پلنای رایگان دارن. این وسیله ها در پرانتز معرفی شدن.

  • جدا سازی و بررسی ترافیک (Google Analytics)؛
  • ایمیل (MailChimp، AWeber)؛
  • بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی (Buffer، Buzzsumo)؛
  • بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEMrush، Moz Open Site Explorer، Yoast)؛
  • نظرسنجی، سوال نامها و بازخوردها (Hotjar، Qualaroo، Inspectlet، ClickTale).

این اطلاعات رو ردیابی، جدا سازی و بررسی و بهینه سازی کنین و این چرخه رو تکرار کنین.

۶. راه حل X واسه شرکتای دیگر موثر بوده پس واسه شرکت ما هم خوبه

فقط به خاطر این که یک راه حل واسه یک شرکت خوب عمل کرده و به درد بخور بوده، معنیش این نیس که واسه شرکت شمام موثر هستش. کپی کردن سایت آمازون، واسه شما یک سایت بزرگ مثل آمازون نمی سازه. پس به این نکته توجه کنین که کپی ورداری یا الگو گرفتن از روش کارکرد شرکتای دیگر حتما به موفقیت شما منجر نمی شه. متأسفانه شما نمی تونین با این روش کارکرد خوبی داشته باشین که ایده های دیگر سایتا رو قرض بگیرین و منتظر باشین نتایج مثل اون سایتا رو به دست بیارین. اما به چه دلیل؟ چون شرکتا با هم متفاوت ان.

مخاطبان شما با هم فرق دارن. پیشنهاد ارزش شرکت شما متفاوته. همه عناصر تشکیل دهنده ی شرکت شما با دیگر شرکتا فرق داره. چشم انداز صنایعی که در اون مشغول به فعالیت هستین متفاوته، پس نباید توقع داشته باشین که نتایج یه جوری بگیرین. عملکردهای خوب حتما واسه همه جواب نمی ده.

البته این بهش معنا نیس که شما باید همه چیز رو خودتون از اول امتحان کنین. بعضی طراحیای خاص در موارد زیاد امتحان شده هستن و بعضی روشای بازاریابی قابل گسترش در صنایع جور واجور هستن. می تونین از این طرحا و راهکارها واسه شروع کار خود استفاده کنین. اگه روشی واسه یک شرکت جواب داد، واسه استفاده از اون فکر کنین و حتما منتظر نتایج مثل نباشید.

۷. همه از بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می کنن پس ما هم بهش احتیاج داریم

۸ خطای جبران ناپذیر در بازاریابی اینترنتی آموزشی

بعضی از کسب و کارا احتیاج دارن تا در شبکه های اجتماعی جور واجور حضور داشته باشن؛ شبکه های اجتماعی که روزبه روز به تعداد اونا اضافه می شه: توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، گوگل پلاس، تامبلر، اسنپ چت و … .

به این نکته توجه کنین که این شبکه های اجتماعی ممکنه همون جایی نباشن که مخاطبان هدف شما بیشتر وقت خود رو می ذارن. با ساختن پروفایل در این شبکه ها شما خودتون رو مجبور می کنین که در اونا فعال باشین و به اونا نظارت کنین، وگرنه یک پیج فیس بوک چه فایده ای داره وقتی مخاطب یا مشتری پنهون متوجه می شه که تاریخ آخرین به روز رسانی پیج مربوط به سال ۹۰ه؟

حضور پیدا کردن در تعداد خیلی از شبکه های اجتماعی فقط اتلاف وقت و انرژیه. شما اول باید بفهمین که مخاطبان هدف شما از کدوم شبکه اجتماعی بیشتر استفاده می کنن، بعد تموم تمرکز و توجه خود رو متمرکز همون شبکه کنین و واسه تأمین محتوا و بهبود اون سعی کنین. وقتی شبکه اجتماعی مناسب خود رو پیدا کردین، شبکه های دیگر رو از یاد ببرین. اگه نتونین خوب از پس همه اونا بربیایید، بهتره که اصلا وارد اونا نشید.

۸. بدون یک راه حل کامل می تونیم افرادی رو واسه بازاریابی فردی استخدام کنیم

یک راه حل مدرن بازاریابی آنلاین، در بردارنده ی سیاستای انفرادی نیس که به شکل جداگونه اجرا می شن، بلکه شامل یک راه و روش جامعه که موارد زیر رو در بر میگیره:

  • پیدا کردن و درگیر کردن مخاطبان هدف از هر جایی که ممکنه حضور داشته باشن؛
  • جلب توجه مخاطب با ایجاد راه های تماس جور واجور به خاطر افزایش اعتبار برند؛
  • همراهی و هدایت مخاطبان در مراحل قیف فروش یا قیف تبدیل.

به همین دلیله که در پیش گرفتن یک راه و روش کامل در کمپینای بازاریابی بسیار مهمه. این راه و روش به شما اطمینان می ده که هر جزء مثل سئو، ایمیل، شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و … بخشای دیگر رو پشتیبانی و در صورت ضرورت به اونا کمک می کنه.

مثلا یک وبلاگ باکیفیت، سئوی سایت رو بهتر کنه یا محتوایی باکیفیت واسه ارائه در شبکه های اجتماعی و ایمیلی تولید می کنه. استفاده از وبلاگ واسه معرفی شما به عنوان یک برند در یک زمینه خاص، میزان تبدیل سایت شما رو بهتر کنه که این بهبود میزان تبدیل به افزایش بازگشت سرمایه از راه کلیکی و بقیه روشای بازاریابی منجر می شه.

اجرای سیاستای بازاریابی تک بدون یک راه حل منظم مثل اینه که به اعضای یک تیم بسکتبال بگیم اجازه ندارن به هم پاس بدن و توقع داشته باشیم که هر بازیکن به تنهایی و بدون کمک بقیه هم تیمیا بتونه امتیاز کسب کنه. اینطوری شما در هیچ رقابتی پیروز نخواهید شد.

نکته آخر

بازاریابی آنلاین یک مسئولیت دائمی و پایان ناپذیره. هر کسی که مسئولیت بازاریابی رو بر عهده میگیره، چه در یک شرکت کوچیک باشه چه مدیر بازاریابی یک دپارتمان بزرگ، آرزو می کنه که کاش یک شبونه روز بیشتر از ۲۴ ساعت بود.

پس بسیار ضرورت داره که شما روی اون چیزی که بر بازگشت سرمایه اثر می ذاره، تمرکز کنین. بدونین که کدوم روش ها واسه ادامه راه لازمن و کدوم روش ها فقط موجب اتلاف وقت، سرمایه و انرژی می شن.

این چند مورد، انتظارات و انتظارات غیرواقعی در بازاریابی آنلاین بودن. شما چه تجربه ای در این مورد دارین؟ می تونین مورد دیگری اضافه کنین؟

منبع : blog.kissmetrics


دسته‌ها: آموزشی