به نظرم همه ما دوست داریم تغییراتی در زندگی مون بسازیم، تغییراتی که باعث شن خوشحال تر و موفق تر شیم. اما تعداد کمی از ما تغییرات رو ایجاد و دنبال می کنیم، چون متعهدشدن به کاری که قراره زندگی مون رو عوض کنه تعهدیه دلهره آور و سنگین. درسته؟

نه حتما… بهتره به جای تمرکز بر قدمای بزرگ و تندرو، با این هشت تغییری که در این نوشته بهش اشاره می کنیم شروع کنیم؛ تغییراتی اون قدر کوچیک و ساده که می تونیم فوری ایجادشان کنیم.

 

۱. ذهن تون رو واسه خوش بینی برنامه ریزی کنین

۸ تغییر کوچیکی که زندگی شما رو لذت بخش تر می کنه آموزشی

احساسات ما بر افکار و اعمال مون اثر می ذاره. به همین دلیله که وقتی از خراب بودن هوا یا گذراندن هفته ای پرتنش ناراحتیم، حتی حال خارج شدن از تختخواب رو هم نداریم.

مشکل اینه که دور ما پر از چیزایی منفی شده که نمی تونیم کاری براشون بکنیم. اما می تونیم ذهن مون رو واسه خوش بین بودن برنامه ریزی کنیم. البته نمی تونیم همه افکار منفی رو با داشتن ذهنی مثبت اندیش به دام بندازیم، اما با روشای زیر می تونیم مهار اونا رو به دست بگیریم:

  • دفتر تشکر. به جای اونکه نگران نداشته هامون باشیم، هر روز درباره چیزایی بنویسیم که واسه اونا شکرگزاریم. شکرگزاری باعث می شه خوشحال تر شیم، بهره وری مون رو بهتر کنه و کمک می کنه شبا راحت تر بخوابیم.
  • عبارات تأکیدی مثبت بسازیم و تکرارشان کنیم، عباراتی که پیشرفت ما رو در بخش ی موردنظرمان تأیید کنه.
  • با آدمایی رفت و اومد کنیم که باعث خوشحال شدن مون می شن. به یاد داشته باشیم احساسات انتقال می کنن!
  • به افکار منفی توجه نکنیم.
  • فعال باشیم. ورزش باعث آزادشدن هورمونای اندورفین می شه، اما بی تحرکی باعث فکرکردن اضافه و بررسی کردن بیش ازحد می شه.

۲. زنگ اخطار رو نیم ساعت زودتر تنظیم کنین

صبح زود از خواب بیدارشدن از رفتارهای مشترک خیلی از افراد موفقه. البته لازم نیس ما هم مثل تیم کوک، مدیر عامل اپل، ساعت ۳:۴۵ از خواب بیدار شیم، اما می تونیم روزمون رو نیم ساعت زودتر شروع کنیم. پس اگه تا الان زنگ بیداری رو سر ساعت ۷ تنظیم می کردیم، از امروز اونو ساعت ۶:۳۰ تنظیم کنیم.

به چه دلیل؟

این کار زمانی جفت و جور می کنه واسه ورزش کردن، مدیتیشن، مطالعه، بررسی ایمیلا، صبحانه خوردن با خونواده، برنامه ریزی و کار روی موضوع موردعلاقه مون و… . جدا از اینکه اینکه دیگر مجبور نیستیم هر صبح با عجله از خونه خارج شیم، اونم درحالی که احساس فراموش کاری، بی دست وپابودن و گیجی می کنیم. اندازه گیری زمانی که واسه وظایف و کارای جور واجور صرف می کنیم کلید جلو بردن ماست.

۸ تغییر کوچیکی که زندگی شما رو لذت بخش تر می کنه آموزشی

۳. فوری تمیزکاری کنین

۸ تغییر کوچیکی که زندگی شما رو لذت بخش تر می کنه آموزشی

چقدر طول می کشه تخت مون رو منظم کنیم یا ظرفای صبحانه رو بشوییم؟ پنج دقیقه؟ بااین حال اگه به این کارای کوچیک روزمره نرسیم، به سرعت روی هم تلنبار می شن. لیوان چای و بقیه ظروف صبحانه تبدیل می شه به سینکی پر از ظرفای بدبو که تمیزکردن شون زمان زیادی می بره. اگه این ظرفا رو همون موقع می شستیم، به این دردسر دچار نمی شدیم.

یک چیز دیگر: افرادی که تمیزکاری هاشون رو فوری انجام میدن، مثلا هر صبح تخت شون رو منظم می کنن، معمولا خوشحال تر و موفق ترن، چون انجام این کار به اونا حس موفق بودن، منظم بودن و کنترل بر شرایط رو می ده.

۴. بیشتر از توان تون پایبند نشید

یکی از موضوعاتی که بیشتر در پیشنهادای خودیاری می بینم، آسون نمایش دادن هدف گذاریه. پیشنهاد می کنن که واسه بهتر خوابیدن ورزش کنین. گفتن این حرف آسونه، اما وقتی مجبوریم ۱۲ ساعت در روز کار کنیم و هم زمان از نوزادی هم مراقبت کنیم، عمل کردن بهش سخت می شه.

اصلا قصد ندارم بهونه بیارم. فقط اگه هدف هامون رو ساده و روشن تعریف کنیم، متعهدشدن به اونا راحت تره و انجام دادن شون بسیار ساده تر می شه. با قدمای کوچیک شروع کنیم و واسه پیشرفت سعی کنیم. اگه احتیاج به ورزش بیشتری داریم، همون اول سراغ دوِ ماراتن نرویم! با ده عدد شنا در روز شروع کنیم یا بعد از شام دور محل زندگی مون قدم بزنیم یا تمرین ورزشی هفت دقیقه ای رو (که در خونه قابل اجراست) انجام بدیم.

اگه می خواهیم سالم تر غذا بخوریم اما اهل آشپزی نیستیم، از خدمات شرکتایی استفاده کنیم که مواد ساده رو به همراه دستور قدم به قدم پخت غذا به خونه می فرستند (مثل شرکتای Blue Apron یا Sun Basket). اگه تصمیم گرفتیم مدیتیشن کنیم، با ۵ دقیقه در روز شروع کنیم.

این قضیه درباره دنیای کسب وکار هم صادقه. نباید بیشتر از توان مون وعده بدیم و کمتر از تعهدمون عمل کنیم.

۵. خیلی پیش بینی پذیر نباشید

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ راه علمی واسه جذاب تر شدن 

انجام کارای تکراری، اونم هر روز، ما رو تبدیل به ربات می کنه. یکی از بهترین کارایی که می تونیم واسه خودمون بکنیم، اینه که دست از «قابل پیش بینی بودن» برداریم. کمه کم هفته ای یک بار از منطقه امن خود خارج شیم و دست به کار جدیدی بزنیم که هیچوقت پیش ازآن نکرده ایم. غذاهای تایلندی رو امتحان کنیم، به اسکی روی برف بریم، از فروشگاهی جدید خرید کنیم. حتما متوجه منظورم شدین!

پذیرای تجربه های جدید بودن باعث خوشحال تر شدن مون می شه، دیدگاه مون رو تغییر می ده، به شناخت بهتر موقعیتای نو کمک می کنه، موجب افزایش انرژی می شه و باعث می شه بیشتر پذیرای تغییرات باشیم. عکس این چرخه هم جریان داره. تجربیات جدید خوشحال ترمان می کنن.

۶. به جای غرزدن، شکرگزار باشین

۸ تغییر کوچیکی که زندگی شما رو لذت بخش تر می کنه آموزشی

همیشه سعی می کردم خوش بین باشم. حتی در تیره ترین روزهایم، بازم این سعی ادامه داشت و این کار با یادآوری این نکته ممکن می شد: برخلاف شکست کسب وکارم، هنوز خونواده و دوستانم، حمایت کننده ام هستن. این کار به من کمک کرده از شرایط بحرانی بهترین استفاده رو ببرم. شکرگزاری یکی از بهترین روش ها واسه داشتن احساس بهتر در مواقع نیازه. به خاطر بهترین اتفاقی که امروز برامون افتاده، شکرگزار باشیم. قبلا اشاره کردم که دفترچه شکرگزاریِ روزانه داشته باشیم، اما می خوام اصرار کنم: این کار می تونه زندگی ما رو به خاطر این بهش رو کنه. تحقیقات هم همین رو میگن.

  • افرادی که به طور هفتگی تشکرهایشان رو می نویسند، معمولا بیشتر ورزش می کنن، علائم نا آرومی فیزیکی کمتری دارن و به آینده خوش بین ترن.
  • شکرگزاری روزانه باعث افزایش آگاهی، انگیزه، اراده، توجه، انرژی و طول خواب می شه و افسردگی رو کم می کنه.
  • افرادی که روزانه به شکرگزاری فکر می کنن، درباره اون صحبت می کنن و تشکرهایشان رو می نویسند، بیشتر به آدمایی که مشکلات شخصی دارن کمک می کنن و از اونا حمایت عاطفی می کنن.
  • افراد شکرگزار اهمیت کمتری به جنسای مادی میدن، کمتر به بقیه حسادت می کنن و بیشتر تمایل دارن دارایی هاشون رو با بقیه قسمت کنن.
  • تمرینای شکرگزاری در پیشگیری از مریضیای قلبی و عروقی هم تاثیردارن.

به دوستان، خونواده، مشتریا و همکاران مون نشون دهیم که قدردان شون هستیم. یکی از بهترین راه های تقویت روابط، تشکر صادقانهه. در نظر بیاریم چه حس فوق العاده ای داریم وقتی کسی به خاطر کار دشوارمان، انجام کارای روزانه یا گوش دادن به درد دل هاش از ما تشکر می کنه؟

۷. خودتون رو با بقیه مقایسه نکنین

از توجه بیش ازحد به داراییای بقیه و نداشتهای خودمون دست برداریم. بذارین حقیقت رو بگم: همیشه فردی هست که شغلی پردرآمدتر از ما داره، در خونه ای قشنگ تر زندگی می کنه، خودرویی گرون تر سوار می شه و به مسافرتایی هیجان انگیزتر میره. ممکنه دوستانمان زودتر از ما تشکیل خونواده بدن و بعضی از اونا زودتر بازنشسته شن.

مقایسه خود با بقیه تنها ناراحتی ما به دنبال داره و باعث می شه به جای اینکه به تعریف خودمون از موفقیت بدیم، ذهن مون رو درگیر موفقیت از دید بقیه کنیم. وقتی شروع به کار آزاد کردم، دوستانی داشتم که مسخره ام می کردن، چون به اندازه اونا درآمد نداشتم. اما از دید خودم، برنامه ای انعطاف پذیر داشتم: هرجایی که می خواستم، می تونستم کارکنم و هیچ وقت شکایتی از کارم نداشتم، چون از کارم لذت می بردم. در مقابل، دوستانی که اذیتم می کردن، همیشه از شغل شون، همکاران شون، زود بیدارشدن و… گله می کردن.

به نظر شما کدوم یک خوشحال تر بودیم؟

۸. یکی از کارای عقب افتاده رو انجام بدین

همه ما کاری عقب افتاده داریم: تلفن به شرکت بیمه، تمیزکردن میز کار، بردن ماشین به کارواش و …؛ مثل همون ظرفای نَشُسته که قبلا صحبتش شد، مشخص کردن اولویتا و انجام دادن کارای به ظاهر کوچیک، نمی ذاره این کارا روی هم جمع شن که مجبور شیم روز کاملی رو صرف انجام دادن شون کنیم.

اگه کارای ناتمامی داریم، همیشه بار سنگینی بر دوش ماست، فارغ از میزان کوچیک بودن اونا. در صورت امکان همون وقتی که به یاد این کارا افتادیم انجام شون دهیم.

اگه فهرست اولویتای روزمون رو تهیه کردیم، کاری تکراری هم بهش اضافه کنیم، مثلا در آخر روز کاری، تماس تلفنی بگیریم یا اینکه محل کارمون رو منظم کنیم، چون تا اون موقع، همه کارای مهم و انرژی بَر رو انجام دادیم.

تعجب می کنیم که چقدر احساس بهتر و سازنده تری داریم وقتی این موارد رو از فهرست مون خط می زنیم. حتی اگه این فهرست، ذهنی باشه.

ذهن تون رو از نگرانیا آزاد کنین و از زندگی لذت ببرین!

منبع : entrepreneur

 


دسته‌ها: آموزشی