زمانی که دور و بریا تون با شما رفتار بدی دارن و شما به خود می گیرین، احساس کسی رو دارین که بهش سیلی زده ان و خیلی دل خور میشید. شاید موردی که می نویسم تا به حال واسه تون پیش نیامده باشه و مثل فیلمای هندی به نظر برسه، ولی اگه شمام خصوصیات افراد حساس رو داشته باشین، خیلی از رفتارهای دور و بریا زود بهتان برمی خورد. اما در اینجور زمانی چیکار باید کرد؟ چه جوری می تونیم حرف و رفتار بقیه رو به خودمون نگیریم؟ همراه ما باشین، می خواهیم جواب این سؤالا رو مو به مو واسه تون بگیم.

 

شاید شما مسائل دور تون رو حتی اگه به شما ربطی نداشته باشن، با تموم وجود حس می کنین. اگه بقیه جلوی رو یا پشت سرتون از شما بدگویی یا انتقاد کنن، همین امر کافی ست تا حس کنین واسه تون ارزشی قائل نشده ان. بعضی وقتا بقیه حتی صحبتی هم با شما نمی کنن، ولی ممکنه اشاره ی صورت شون رو منفی ببینین یا حرکات بدن شون رو بد برداشت کنین. حتی شاید شروع به خیال بافی کنین و متصور شید کوچیک ترین حرف یا رفتار شما اونا رو ناراحت می کنه. یکی از دوستان من هم رفتار بقیه رو به خود می گرفت و به اصطلاح خودمونی خیلی حساس بود. این ویژگی اون، بقیه و حتی خودشو بسیار آزار می داد و واسه همه اطرافیانش سوءتفاهمای زیادی به وجود میاره.

می دونم که بقیه خیلی راحت میگن به خود نگیرید، با شما نبودم. با اینکه در بیشتر مواقع حرف شون درسته، ولی اگه فرد ترش رویی رو ببینین و این حرف رو از دهن اون ، باور کردنش خیلی راحت نیس. به نظرِ فرد حساس باید آدم آهنی باشی تا تحت اثر بقیه قرار نگیری. حالا که این طوره، پس بیایید با این مشکل روبه رو شید. واقعیت اینه که احساسات ما، راه ایجاد رابطه ما آدما با یکدیگره. این رابطه به ویژه خود رو در روابط خانوادگی، فامیلی و دوستی نشون می ده، پس نمی تونین به احساسات تون بی توجه بمونین.

واسه کنترل حساسیت مون و به خود نگرفتن مسائل و رفتار دور و بریا مون، می تونیم راه های مختلفی رو به کار ببریم. اگه این عادت تخریب کننده رو داشته باشیم، با پیش اومدن هر مسئله ای تا چند روز عذاب خواهیم کشید یا درباره خودمون نظر بدی پیدا می کنیم. واسه ترک عادت حساسیت نسبت به رفتار و حرف بقیه بقیه ی نکات زیر رو رعایت کنین:

۱. ارزش خودتون رو بشناسین

اگه خودتون رو می شناسین و به ارزش وجودی تون واقف شید، دیگر می تونین زود قضاوت کردن در مورد بقیه رو متوقف کنین. واسه شناخت خودتون (خودشناسی) وقت بذارین و با اهمیت ندادن به حرف مردم و بدون در نظرگرفتن اینکه درباره تون چه میگن و چه فکری می کنن به شناخت خود برسین. ۵ مورد از ویژگیای شخصیتی خود رو که به داشتنش مفتخرید فهرست کنین و هر وقت نسبت به رفتار بقیه حساس میشید، اونا رو به خود یادآوری کنین.

۸ پیشنهاد واسه اینکه رفتارها و حرف های بقیه رو به خودتون نگیرید  آموزشی

۲. محرکای احساسی تون رو بشناسین

۸ پیشنهاد واسه اینکه رفتارها و حرف های بقیه رو به خودتون نگیرید  آموزشی

در گذشته واسه همه ما مواردی پیش اومده که حالا احساسات مون رو تحریک می کنن؛ مثلا دچار عصبانیت یا هیجان میشیم. بعضی رفتارهای به ویژه رفتارهایی که بقیه در گذشته و یا حال دارن، ما رو به دسته ای تحریک می کنه که نسبت به مورد خاصی حساس میشیم. مثلا اگه پدرتون در گذشته خیلی سخت گیر بوده، شما همیشه سعی می کردین که بی عیب و مشکل باشین تا اونو راضی نگه دارین. بخاطر این، به محض اینکه هر فردی کوچیک ترین ایرادی از شما بگیره، باعث می شه نسبت به بقیه که در شرایط مثل شما قرار دارن، واکنش بیشتری نشون بدین. اگه موقعیتی شما رو ناراحت می کنه، از خودتون بپرسید که واقعا ناراحت شدم، یا اینم یکی از مواردیه که حساسیتم رو تحریک کرده؟

۳. سعی کنین خودتون باشین

سعی کنین فکر اینکه باید به فرد دیگری تبدیل شید رو از سرتون بیرون کنین و خود واقعی تون رو در آغوش بگیرین. باید اون چیزی که الان هستین رو از ته دل قبول کنین تا به خود واقعی تون برسین. واسه اینکه بتونین خودتون باشین، باید همیشه کاری رو انجام بدین که دوست دارین. در هرکاری اول به خودتون توجه کنین و واقعا بفهمین انجام چه کاری واسه تون بهتره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ سوال سیمون که واسه تهیه راه حل موفق باید بدونین 

۴. از اشتباه کردن نترسین

همونجوریکه سقراط می گه «خوشبخت کسیه که از هر اشتباه و خطایی که از اون سر می زنه، تجربه ای جدید به دست آورد»، به خود اجازه اشتباه کردن بدین و بدونین که اشتباهات تنها بخشی از روندی هستن که در راه تغییر شخصیت و رسیدن به شخصیت ایده آل تون باید طی کنین. زمانی که قدم اشتباهی برمی دارین، خود رو ببخشین. خیلی خوبه که در قبال کاراتون مسئولیت پذیری داشته باشین، ولی اگه کسی با شما مخالف کرد، خودتون رو بیش ازحد مجازات نکنین. قبول کنین که بی عیب و مشکل نیستین و به یاد داشته باشین، اگه از اشتباهات تون درس بگیرین دیگر مثل قبل بزرگ جلوه نمی کنن.

۵. واسه روابط مرز مشخص کنین

۸ پیشنهاد واسه اینکه رفتارها و حرف های بقیه رو به خودتون نگیرید  آموزشی

تعیین مرز و خط قرمزی مناسب در رابطه هاتون کمک می کنه تا کمتر رفتار بقیه رو به خود بگیرین. این خط قرمزها با “نه گفتن” به همکار و شریک زندگی شکل میگیره و یا با “نه گفتن” به فعالیتایی که علاقه ای به اونا ندارین یا از نظر احساسی به شما آسیب میزنن. وقتی تموم کاراتون رو به قصد راضی کردن بقیه انجام میدید، اگه اونا کاری بکنن که ناراحت تون کنه، واکنش غیرعادی ای نشون میدید.

۶. از یاد ببرین

از تجربه دردناکی که در گذشته گذرونده اید استفاده کنین و شخصیت الان تون رو شکل بدین. همه ما در گذشته مسئله آزاردهنده ای رو گذرونده ایم. اونو واسه قدرت گرفتن و دوباره بلند شدن، زنده کردن حس همدردی و شکل دادن به شخصیت تون به کار بگیرین. نذارین این تجربه خودِ الان تون رو بسازه. در مقابل از اون واسه تقویت و افتخار کردن به خودتون استفاده کنین.

۷. بدونین که مهربون بودن مجوز پذیرش از طرف بقیه نیس

بعضی وقتا فکر می کنیم اگه با همه مهربون باشیم و حسابی واسه شون مایه بذاریم، اونا هم موظف ان همون گونه با ما رفتار کنن. واقعیت اینه که مهربون بودن باعث محبوبیت پیش بقیه نمی شه و موجب نمی شه پذیرش بقیه رو بخریم. بهتره اگه کاری واسه خود و بقیه می کنیم به این خاطر باشه که خودمون این جور می خواهیم؛ نه به خاطر توقعی که واسه جبران و رفتار دوطرفه از اونا داریم.

۸. منطقی باشین

وقتی موضوعی شما رو ناراحت می کنه یا باعث می شه احساس خوبی نداشته باشین، اگه با طرز فکر منطقی بهش نگاه کنین، به درک بهتری از اون می رسین. ببینین واکنشی که نشون دادین، مناسب بوده یا اینکه اقدام نابه جایی انجام دادین؟ واقعا اشتباهی از بقیه سرزدهه یا شما خیلی قضیه رو بزرگ کرده و به خود گرفتین؟ اگه شخصی حقیقتا به شما زیان زده می تونین ناراحتی تون رو با اون در بین بذارین یا اصلا کل قضیه رو از یاد ببرین؟

اگه خودخواسته از اعتراف به این قضیه طفره می روید که نیازای برآورده نشده تون عامل بروز واکنش عاطفی بد هستن، پس حس می کنین احساسات تون شما رو حبس کردن و توانایی درست نفس کشیدن رو ندارین. از طرف دیگر با خود روراست باشین، نگاهی به خودتون بندازین و ببینین که به چه توقعای نابه جایی چسبیده اید. با این کار به چیزی که در دور تون میگذره، دید واقعی تری پیدا می کنین. با رعایت نکات بالا به اندازه ای خودتون رو از بند فکروخیال آزاد می کنین که در آینده، واکنشی رو که به افراد نشون میدید خودتون انتخاب می کنین، در قبال رفتارتون مسئولانه تر عمل میکنین و احساسات تون بی طرفانه تر می شن.

بعضی وقتا شرایط این جور ایجاب می کنه که به احساسات مون کمی چاشنی منطق بدیم. این اهمیت به سزایی داره. ما باید درک کنیم احساسات داخلی مون از کجا سرچشمه گرفتن، چیجوری به اونا واکنش نشون دهیم و چیجوری با موقعیتی که در اون قرار گرفتیم، روبه رو شیم و حتی از اون درس بگیریم. وقتی به خودمون یاد میدیم که در هر شرایطی چه واکنشی نشون بدیم، در آینده می تونیم واکنش رو به پاسخی مناسب تبدیل کنیم.



دسته‌ها: آموزشی