به وجد آوردن مخاطبان با یک ارائه خیره کننده به کنار، تحت تأثیر قرار دادن رئیستان با همون ارائه داستان دیگریه که اثر زیادی روی وجهه ی کاری شما می ذاره. در بیشتر مواقع، اگه بین تهیه ی ارائه، اهداف سازمان مد نظرتون بوده باشه، شاید واکنش رئیستان به ارائه شما مثبت هستش.

اینجا ۸ ترفند خلاقانه معرفی شده که با اجرای اونا می تونین رئیس و تیم خود رو حیرت زده کنین.

 

۸ ترفند واسه اینکه با یک ارائه خلاقانه، رئیس تون رو حیرت زده کنین  آموزشی

۱. از تشبیه استفاده کنین

استفاده از تشبیه به ترسیم تصاویر تو ذهن مخاطب کمک می کنه. تشبیه از تجارب گذشته واسه معرفی ایده های جدید استفاده می کنه. مثلا یک کارآفرین اینترنتی اجناس آنلاین رو به قیچی، چاقو، دربازکن و سوهان ناخن تشبیه می کنه و ایده ی خود رو مثل چاقوی ارتشی سوئیسی می دونه که تموم وسایل بالا رو با هم ترکیب کرده

نانسی دوآرته در مجله Harvard Business Review

می گه وقتی که تشبیه مناسب رو واسه ارائه خود پیدا کردین، از علم گذشته خود واسه ایجاد رابطه بین اونا استفاده کنین تا ایده ی خود رو شفاف سازی کنین. هرچه این ایده واسه خود شما شفاف تر باشه، ترسیم اون واسه مخاطب آسون تره.

۲. شوخ طبع باشین

۸ ترفند واسه اینکه با یک ارائه خلاقانه، رئیس تون رو حیرت زده کنین  آموزشی

فقط چون این یک ارائه جدیه و تبعاتی واسه شغل شما داره نباید خشک و رسمی باشین. کمی شوخ طبعی نه تنها از یکنواختی جلوگیری می کنه، بلکه کاریزمای شما رو نشون داده و مخاطب رو واسه شنیدن ادامه کلام تشویق می کنه

از همه مهم تر، شوخ طبعی ارائه شما رو تاثیرگذارتر می کنه. به گفته میشل جایلن، بنیان گذار موسسه ی تحقیقات مثبت کاربردی (Applied Positive Research): «خندیدن باعث آزادسازی دوپامین در مغز می شه، دوپامین یک ماده شیمیاییه که در ایجاد احساس خوب در فرد نقش داره، و مراکز یادگیری رو در مغز فعال می کنه».

۳. از موسیقی استفاده کنین

شاید فکر کنین این روش نتیجه برعکس داره و با خود بگید، سوای از نتیجه، این کار حواس مخاطب رو پرت نمی کنه؟ رونالد ای. برک (Ronald A. Berk) در تحقیق خود با عنوان «بررسی پاورپوینت: از ویژگیای پایه تا چندرسانه ای»، به این نتیجه رسید که پخش موسیقی در بین ارائه «سطح توجه رو بالا می بره، حافظه رو تقویت می کنه، زمان یادگیری متمرکز و مهارتای تفکر رو افزایش می ده». اما به یاد داشته باشین که در سراسر ارائه نباید از موسیقی استفاده کرد، می تونین در مقدمه ارائه یا در بین بیان قسمتای کلیدی ارائه، از موسیقی استفاده کنین.

۴. فعالیتی انجام بدین

بعضی وقتا یک کار ساده می تونه منظور شما رو به مخاطب برسونه. یک کار ساده مثل اینکه از رئیس و تیم خود بخواهید تا اهدافشان رو بنویسن و بعد به شکل یک جلسه ی گروهی، درباره چگونگی رسیدن به این اهداف حرف بزنین. می تونین از مخاطبان خود آزمونی بگیرین و از اونا بخواهید اسلاید بعدی رو حدس بزنن. به جای استفاده از اسلاید و نمودار، می تونین گروه رو تقسیم کنین و ۲۰ درصد اونا رو به گوشه ای از اتاق بفرستید تا نشون بدین رشد ۲۰ درصدی هدف شما چیجوری هستش.

۵. درستی حرف خود رو اثبات کنین

۸ ترفند واسه اینکه با یک ارائه خلاقانه، رئیس تون رو حیرت زده کنین  آموزشی

آمار قدرتمندترین راه واسه اثبات منظور شماس. گرچه ممکنه این آمار خوب ارائه شن اما از کاربرد بیش ازحد اونا پرهیز کنین و به جای اون از روش دیگری واسه اثبات کلام خود استفاده کنین. مثلا چگونگی موفقیت رقبایتان رو واسه رئیس خود توضیح بدین؛ این دلیل مهمی می شه واسه اجرای ایده ی جدید شما. یا اگه محصولی ستختین، تواناییای اونو نشون بدین مثلا در بین ارائه روی کاور ضدآب گوشی خود، آب بریزین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ خوراکی ترکیبی که بهتره جدا جدا استفاده کنین

۶. سوال بپرسید

مثل یک ایستگاه رادیویی شروع به حرف زدن نکنین و با طرح سوالاتی مربوط به دیدگاه و تجارب رئیس و تیم خود، اونا رو به بحث وارد کنین. با این روش افراد فرصت پیدا می کنن درباره خود صحبت کنن و خودشون به اهمیت واقعی ارائه شما پی ببرن.

اگه پیش بینی می کنین سوالات بسیار پیچیده ای از شما پرسیده میشه، واسه جواب به این سوالات متخصصی رو همراه خود ببرین. اگه به شما گفته شده بود یک سایت شرکتی بسازین و قصد ارائه اونو دارین، واسه جواب به سوالات فنی، طراح سایت رو با خود به جلسه ببرین. شاید طراح هم چند ایده و متریال چشمی به همراه خود میاره.

۷. تنها به استفاده از پاورپوینت اکتفا نکنین

پاورپوینت و اسلایدها رو میشه خیلی راحت با استفاده از اندازه فونت و رنگی که نمایانگر تم یا طراحی سازمان شمام هست، جذاب تر کرد. اما وسایل کاربردی دیگری هم هست که ارائه شما رو بالاتر از نمایش استاندارد اسلایدها و پاورپوینت نشون می ده.

مثلا از Powtoon واسه ساخت ویدئوهای انیمیشن استفاده می شه که میشه در کنار پاورپوینت خود از اونا استفاده کرد. سایت Ease.ly هم در ساخت داده نما یا اینفوگرافی به شما کمک می کنه. با Prezi هم می تونین سرعت و روند ارائه خود رو بسته به واکنش و بازخورد مخاطبان تنظیم کنین.

با استفاده از ابزارهایی مثل ویدئو می تونین درک، فهم، حافظه، و حتی یادگیری عمیق مخاطبان خود رو افزایش بدین.

۸. ارائه خود رو منتشر کنین

۸ ترفند واسه اینکه با یک ارائه خلاقانه، رئیس تون رو حیرت زده کنین  آموزشی

ممکنه رئیس تون بی معطلی بعد از ارائه شما، تصمیم اجرایی نگیرد. به همین دلیله که باید با ابزاری مثل بروشور و کیتای بازاریابی، بی معطلی بعد از ارائه خود، امکان بررسی بیشتر رو واسه اون جفت و جور کنین. اما بهتر نیس ارائه خود رو در سایتی مثل Slideshare.net بذارین تا اسلایدها در هر زمان در اختیار رئیس و تیم شما قرار داشته باشن؟ با این روش نه تنها در زمانی که واسه پرینت گرفتن از ارائه لازمه صرفه جویی می کنین، بلکه اگه رئیس تون برگهاتون رو گم کنه بازم طرح شما رو در دسترس داره. مهم تر از همه اینکه با پخش ارائه خود، به مشتریان و مصرف کنندگان اجناس تون نشون میدید که رهبری فکری رو به عهده دارین و این امکان واسه اونا جفت و جور می شه تا نظرات خود رو به اشتراک بذارن. شرکتایی مثل اپل از این روش استفاده می کنن و این بخشی از برند و پیام بازاریابی اونا شده. با کمی تفکر و سعی، می تونین ارائه خود رو خلاقانه تر کنین و اونو به چیزی که می خواید، تبدیل کنین. پاداش تهیه ی اینجور ارائه ای اینه که بین آماده سازی اونم لحظات خوشی رو می گذرونین.

منبع : entrepreneur

دسته‌ها: آموزشی