خوابیدن واسه بیشتر ما یک لذت همیشگیه که صبحا به سختی از اون دل می کنیم. اینکه خوب، کافی و به موقع بخوابیم حتما موضوع مهمیه. مهمه چون خواب کم اثرات بدی بر جسم و ذهن می ذاره. بعضی وقتا هر راه حلی که واسه خواب راحت می شناسیم به کار می بندیم اما دریغ از یک ساعت خواب عمیق و لذت بخش که در تموم طول شب به سراغ مون بیاد. در این مطلب می خواهیم ۸ اشتباه عادی رو که هیچوقت نباید قبل از خواب انجام دهنده شید، به شما معرفی کنیم تا با اصلاح اونا، شمام بتونین خواب راحت داشته باشین.

 

کم خوابی بر شما و شغل تون تأثیراتی می ذاره و روزتون رو خراب می کنه. طبق نتایج تحقیقات خواب کم روی سلامت ذهن اثرات مخربی برجای می ذاره و یکی از دلیلای نبود تمرکز و کاهش لیاقت مغزه. خواب کم در درازمدت خطر بروز بعضی مریضیا مثل سرطان و فراموشی رو افزایش می ده. اما مهم نیس چند بار از اهمیت خواب کافی گفته شه، چون هنوزم خیلی از ما اونو جدی نمی گیریم.

طبق تحقیقاتی که روی عادات خواب ۱۳۳۱ دانشجوی بریتانیایی ۱۸ تا ۲۵ ساله انجام شد، مشاهده شد ۷۴٪ این افراد واسه مطالعه، انجام تکالیف و آمادگی واسه امتحانات از زمان خواب خود کم می کنن. (بد نیس بدونین خواب کافی یکی از نکات اثبات شده واسه موفقیت در کنکور و امتحاناته!)

این مطالعه نشون داد بعضی ترفندهایی که دانشجویان واسه خواب راحت تر به کار می بندند، تأثیری نداره. کم خوابی واسه درس خوندن و امتحانات عادتیه که معمولا پس از تحصیل متوقف می شه، ولی خیلی از افراد به دلایل جور واجور در زندگی شون به اندازه کافی نمی خوابن.

استفانی رومیزوسکی دانشمند خواب و صاحب کلینیک Sleepyhead با بررسی عادات خواب دانشجویان، پیشنهادایی واسه بهبود الگوی خواب اونا ارائه کرده.

در زیر، تعدادی از اشتباهات عادی اومده. با این اشتباهات بیشتر آشنا شید و اونا رو اصلاح کنین.

۱. فعال کردن حالت شب (night mode) در تلفنای همراه و مانیتورها

٪۵۷ دانشجویان با تاریک شدن هوا، حالت شب گوشی موبایل شون رو فعال می کنن فارغ از اینکه اون قدرها هم که به نظر می رسه این کار جلوی بی خواب شدن شون رو نمی گیره. هورمون ملاتونین، هورمونیه که بدن مون رو واسه خواب آماده می کنه. رومیزوسکی می گه هر نوری (حتی کم) مقدار تولید هورمون ملاتونین رو کم می کنه. وقتی شبا به صفحه گوشی تون نگاه می کنین، جلوی ایجاد حالت آرامش قبل خواب رو می گیرین و باعث میشید خواب تون جنگ. این قضیه واسه تلویزیون و لپ تاپ هم صادقه و نگاه کردن به اونا قبل از خواب، می تونه خواب رو با مشکل روبرو کنه.

۸ اشتباه عادی که هیچوقت نباید قبل از خواب انجام دهنده شید آموزشی

۲. گوش دادن به موسیقی

۸ اشتباه عادی که هیچوقت نباید قبل از خواب انجام دهنده شید آموزشی

٪۴۰ دانشجویان میگن واسه خوابیدن به موسیقی سنتی و آرامش بخش گوش میدن. رومیزوسکی می گه اگه موسیقی ای که بهش گوش میدید، آرامش بخش باشه و ضربان قلب تون رو بالا جنگ، ایرادی نداره. اما زمانی که واسه خواب به موسیقی گوش میدید، حتما باید دستگاه پخش خود رو به دسته ای تنظیم کنین تا موسیقی پس از یه مدت خودبه خود قطع شه. چون زمانی که موسیقی روشن باشه، وارد مرحله خواب عمیق نمی شین و صبحا بعد از بیدار شدن، احساس نشاط و سرزندگی نخواهید داشت.

۳. ورزش کردن

الان فواید ورزش واسه سلامتی بر کسی پنهون نیس. ٪۳۴ کسائی که در نظرسنجی شرکت کردن، قبل از خوابیدن ورزش می کردن. رومیزوسکی می گه ورزش راهی مناسب واسه خسته کردن فرد و کمک به خوابیدنه. اما زمانی که دقیقا قبل از خواب ورزش کنین، بدن تون سخت تر وارد مرحله آرامش موردنیاز واسه خوابیدن می شه. پس بهتره در طول روز یا کمه کم چند ساعت قبل از خوابیدن ورزش کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ نکته کاربردی واسه تصمیم گیری در مدیریت

۴. خالی کردن ذهن از افکار جور واجور از راه نوشتن

۸ اشتباه عادی که هیچوقت نباید قبل از خواب انجام دهنده شید آموزشی

٪۲۹ دانشجویان میگن که واسه داشتن ذهن آروم، قبل از خوابیدن افکارشان رو روی کاغذ میارن.

نوشتن ایده ی بدی نیس. ولی حتما باید این کار رو کمه کم یک ساعت قبل از رفتن به خواب انجام بدین. وگرنه شاید هنگام خواب ذهن تون درگیر چیزهاییه که نوشته اید. رومیزوسکی می گه اگه قصد تهیه ی فهرستی واسه انجام کاراتون رو دارین، باید کارایی رو بنویسین که دست یافتنی هستن.

۵. استفاده از نرم افزارهای آرامش و مدیریت خواب

٪۲۳ دانشجویان گفتن قبل از خواب از نرم افزارهای ایجاد آرامش و مدیریت خواب استفاده می کنن. رومیزوسکی می گه ممکنه این نرم افزارها به درد بخور باشن، ولی نباید فقط شبا از اونا استفاده کنین. اگه می خواید از فواید مدیتیشن بهره مند شید، باید اونو به طور همیشگی در طول روز انجام بدین. این نرم افزارها راهی کوتاه واسه بهبود خواب تون نیستن. بلکه باید به طور منظم و در درازمدت از اونا استفاده کنین تا بتونین تغییرات لازم رو در سبک زندگی تون بسازین.

نرم افزارهای مدیریت خواب ممکنه مشکلات شون بیشتر از مزایایشان باشه. ممکنه زمانی که مشکل خواب دارین، این نرم افزارها با افزایش استرس تون، شما رو نگران تر کنن.

۶. آماده شدن واسه خوابیدن دقیقا قبل از رفتن به رختخواب

آمادگی واسه خواب می تونه اثری برعکس داشته باشه. رومیزوسکی می گه پوشیدن پیژامه، عوض کردن بلوز و مسواک زدن قبل خواب، می تونه حالت آرامش تون رو برهم بریزه و تأثیری منفی داشته باشه. پس بهتره این کارا رو کمه کم یک ساعت قبل از خواب انجام بدین تا بدن تون پس از اون زمان داشته باشه تا وارد حالت آرامش شه.

۷. تمرکز روی مقدار خواب تون؛ به جای کیفیت خواب تون

کیفیت مهم تر از کمیته. تنها تعداد ساعاتی که می خوابید، مهم نیس. رومیزوسکی می گه واقعا بهتره به جای اینکه نگران باشین که باید دقیقا در فلان ساعت خواب تون ببره، صبر کنین تا حسابی خسته شید و بعد به رختخواب برید. خواب کوتاهِ بی معطلی بهتر از درازکشیدن در رختخواب و بیدارماندنه.

۸. چرت زدن در طول روز

۸ اشتباه عادی که هیچوقت نباید قبل از خواب انجام دهنده شید آموزشی

٪۴۱ دانشجویان میگن در زمان تدریس استادان به خواب می رن. چرت زدن در طول روز ایده ی بدیه. چرت زدن خستگی تون رو از بین می بره. پس بدن تون دوباره کمتر خسته می شه و شب سخت تر به خواب می روید. (واسه پیشگیری از این مسئله، در طول روز بهتره روشای شکست دادن خواب آلودگی رو به کار بگیرین.)

رومیزوسکی می گه واسه قرارگرفتن در چرخه خواب منظم باید هر روز در یک زمان مشخص بیدار شید؛ حتی اگه هنوز خسته اید. اگه خواب تون نامنظمه، این کار در اول سخته. اما با این کار خودتون رو واسه خواب روز بعد بهتر آماده می کنین. با تکرار این روند وارد چرخه منظم خواب میشید و دیگر مجبور نباشید، ساعتا بیدار بمونین و به سقف زل بزنین.



 


دسته‌ها: آموزشی