یکی از دوستان شکایت می کرد و می گفت: «ما دو نفر با موقعیت برابر در دفتری مشغول به کار هستیم. بهونه ی مدیر بخش واسه نبود افزایش رتبه کاری ما دو نفر، این بود که فقط یک نفر می تونه پیشرفت پیدا کنه و پس در سال جاری همچین چیزی ممکن نیس، چون اگه یک نفر افزایش رتبه کاری پیدا کنه، نفر دیگر ناراحت میشه».

 

از همون زمان، اون کارمند دیگر شروع کرد به بی ارزش کردنِ من پیش مدیرمون. اون از هر کاری که من انجام می دادم، ایراد می گرفت و حتی تا جایی پیش رفت که گفت من مناسب شغل فعلی هم نیستم. درباره ساعات اضافه کاری من دروغ می گفت، حتی از قول من نقل کرد که رئیس آدم احمقیه! من فهمیدم مدیرمون هر چه اون می گه، باور می کنه. حالا چه کاری میتونم انجام دهم تا شغلم رو نجات دهم و توجه مدیر رو هم به این مسئله جلب کنم که اون عمدا سعی می کنه تا با خراب کردن من، باعث افزایش رتبه کاری خودش شه؟»

بهش دوست گفتم بگذار رازی رو برات بگم؛ شما سال پیش افزایش رتبه کاری نیافتید، چون مدیرتون اصلا نمی خواست اینجور کاری کنه. حتی اگه در اون دفتر فقط یک نفر کار می کرد هم، افزایش رتبه کاری پیدا نمی کرد.

این رئیس سعی می کنه به جای اونکه تصمیم خودش مبنی بر ارتقاندادن هیچ یک از دو نفر رو محکم اعلام کنه، نیروهای بیرونیِ خارج از کنترل خود رو مقصر قلمداد کنه (منظور از نیروهای بیرونی مثلا اینه که دو نفر نمی تونستن با موقعیتای غیربرابر همدیگه کنار بیایید). اینم درسته که همکار نامبرده بلوغ فکری نداره و نمیتونه با این مسئله کنار بیاد، اما اگه این تنها مشکل اون باشه، پس مدیر باید این دوست من رو به هر حال پیشرفت بده و همکارش رو هم مدیریت می کرد.

مدیریت کردن سخته، پس افرادی که سِمتای مدیریتی دارن، بیشتر از گرفتن اینجور تصمیماتی پرهیز می کنن.

۱. عمل کنین، واکنش نشون ندین

۸ راه حل واسه مقابله با همکاری که می خواد وجهه شما رو خراب کنه آموزشی

همین طوری نشینین و منتظر بمونین که همکارتان دستورکار رو تعیین کنه. درحال حاضر شما به جای اونکه کنترل چیزی که انجام میدید رو در دست بگیرین، فقط به چیزی که اون انجام می ده واکنش نشون میدید.

۲. با رئیس تون به طور مستقیم صحبت کنین

از اون بپرسید واسه ارتقاگرفتن چه باید بکنین. بعد هم سکوت کنین و به چیزی که می گه گوش بدین. اگه با جملاتی مثل به اینکه «نمی تونم هر دوی شما رو پیشرفت دهم» شروع می کرد، بگید: «می فهمم. می خوام بدونم واسه بهبود شرایط خودم به چه مهارتایی احتیاج دارم و چه پروژه هایی رو باید به انجام برسانم تا لیاقت پیشرفت رو داشته باشم».

۳. با رئیس به طور منظم ملاقات کنین

این مورد بسیار مهمه، به ویژه واسه ساخت روابط بین رئیس و مرئوس و جلوگیری از شایعها، حتی پیش از اونکه شروع شن. اگه فقط ۱۵ دقیقه، اونم یک هفته درمیان وقت بذارین، رئیس تون میفهمه که شما چه می کنین و چه فکری تو سرشونه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ روش واسه تقویت حافظه و یادگیری سریع تر 

۴. با همکارتان روبه رو شید

منظورم راه انداختنِ دعوا و بزن بزن فیلمای هندی نیس. منظورم اینه که به طور مستقیم با اون صحبت کنین و بگید: «می دونم حرفایی در مورد من می زنی که درست نیستن. دیگر این کار رو نکن. من اهل تقلب نیستم. کارم رو خوب انجام میدم. اگه تلاشی واسه خراب کردن من بکنی، همه چیز رو مستند می کنم و گزارش میدم». البته این حرف، با رد و متهم کردن شما به ناشایستگی و جعل گزارشا همراه میشه. اما این مسئله ربطی به شما نداره. چیزی که شما انجام میدید، تغییر پارادایمه. اون این کارا رو می کنه، چون فکر میکنه می تونه از کاراش قسر دربرود. شمام مشخص کردین که در جریان زیرآب زنیای اون هستین و اجازه نمی بدین قسر دربرود.

۵. مثبت بمونین

۸ راه حل واسه مقابله با همکاری که می خواد وجهه شما رو خراب کنه آموزشی

بعد از اونکه درباره رفتار نامناسب همکارتان با اون صحبت کردین، می تونین حرف تون رو با این جمله به پایان ببرین: «اینکه خوب در کنار هم کار کنیم، واسه رسیدن به اهداف مون بسیار مهمه. من دوست دارم رابطه خوبی با تو داشته باشم». بعد هم مثبت بمونین. ناله و شکایت نکنین. پشت سر اون حرف نزنید.

۶. همه چیز رو مستند کنین

کار خود رو مستند کنین. دروغای اونو مستند کنین. هر چیزی رو که بهش شک دارین، بنویسین.

۷. از خودتون دفاع کنین، بدون اونکه دفاعی باشین

این کار از چیزی که فکر می کنین، دشوارتره. وقتی همکارتان با این ادعا که شما فلان مشکل رو به وجود آوردید، به رئیس تون شکایت می بره، بی خیال نشید، اما شکایت هم نکنین. فقط در گفت وگوهای معمو ل تون از اون بپرسید مشکلی هست که اون بخواد به شما آگاهی بده یا نه. از اون بخواهید مشکلات رو بگه. بعد هم طبق راه حل قبلی، شما اسناد خودتون رو از کاری که کردین، دارین و می تونین نشون بدین که خیالات اون اشتباهه. اگه در جلسه ای هستین و همکارتان حرفی می زنه که حقیقت نداره، فقط این جواب رو بدین: «راستش این درست نیس. من فلان کار رو انجام دادم و ایشان بودن که بهمان کار رو کردن».

۸. بدونین که رئیس آدم ساده لوحی نیس

این شاید درست باشه و شاید هم نباشه. اون بهترین مدیر دنیا نیس، اما شاید اون قدرها هم احمق نیس! مدیران معمولا متوجه می شن که کارمندی در تلاشه کارمند دیگر رو تخریب کنه. پس حتی اگه دقت به خرج میدید که نذارین همکارتان زیرآب شما رو بزنه، با این وجود می تونین طوری رفتار کنین که انگار مدیرتون حقیقت رو می دونه. این روش لازمه، چون وگرنه فقط خودتون سرخورده میشید.

حالا اگه بخوایم بدبینانه نگاه کنیم، عجیب نیس که هیچ یک از این دو همکار تا پایان سال افزایش رتبه کاری نیابند، اما دوست نامبرده می تونه روی تقویت روابط خود با مدیر کار کرده، و مطمئن شه که اون واسه کارش ارزش قائله و این اونو در موضع بسیار قدرتمندتری نسبت به گذشته قرار میده.




دسته‌ها: آموزشی