تجربه زمانی رو به یاد دارین که در یک قدمیِ موفقیت بودین، ولی یهو از سعی کردن دست کشیده اید؟ که در چند قدمی مقصد، متوقف شده و راه رفته رو برگشته اید؟ چیزی که در این موقعیتا شما رو از رسیدن به هدف باز می داره، صداییه که از درون ، ذهن شما رو با سوال و دودلی پر می کنه. اعتماد شما به خودتون رو به رقابت می کشه و در حالی که یک لحظه قبل مطمئن بودین با انجام این کار موفق میشید، زیر گوش تون زمزمه می کنه: اگه نتیجه ای که فکر می کنی رو نداشته باشه چه؟ اگه نتونی؟ اگه اشتباه کنی؟ و اطمینان شما کم کم اونقدر ضعیف می شه که دست می کشین. و بدتر از همه اینکه این صدای بازدارنده رو از درون خوتان می شنوین. در این مقاله شما با ۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آشنا میشید.

 

به چه دلیل به خودباوری احتیاج دارین؟

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

خودباوری واسه هر کسی ضروریه. تا حالا چند بار پیش اومده که کاری رو که می خواستین نکردین یا چیزی رو که دوست داشته اید حتی امتحان نکردین، فقط به خاطر این که به قدر کافی خودتون رو باور نداشتین؟

خیلیا نمی تونن تواناییای خودشون رو باور کنن، چون بقیه اونا رو باور ندارن. ولی همونطور که الینور روزوِلت، استادانه گفته:

هیچکی نمیتونه حس پستی و ناتوانی رو به شما القا کنه، مگه این که خودتون با اون موافق باشین.

با این حال همیشه شک و دودلیای ناخواسته، راه شون رو به ذهن شما پیدا می کنن. مثل مهمون نخونده ای که چون یک بار از اون پذیرایی کردین، دیگر دست از سرتون بر نمی دارن. تردیدهایی مثل:

-واقعا میتونم این کار رو بکنم؟

-بقیه ازم بهتر و باهوش ترن و صلاحیت بیشتری واسه انجام این کار دارن.

-اگه من این کار رابکنم یا این حرف رو بزنم، بقیه چه فکری می کنن؟

-نمی تونم خطر شکست رو قبول کنم.

-موفقیت واسه دیگرونه، نه واسه امثال من!

اگه بعضی وقتا واسه باور کردن توانایی خودتون به مشکل برمی خورید، این نکات رو بخونین، به اونا فکر کنین، لذت ببرین و اونا رو تمرین کنین!

۱. یادتون باشه که خودباوری، یادگرفتنیه

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

درجه خودباوری شما روی سنگ حک نشده، پس غیر قابل تغییر نیس. همه ما انعطاف پذیریم و می تونیم تغییر کنیم. حتی می تونیم بالاتر از انتظارات مون پرواز کنیم. به یاد داشته باشین که وقتی به دنیا اومدید هیچ «میتونم» و «نمی تونم»ی تو ذهن تون نبود. بعد ذره ذره، زندگی به شما یاد داد که چه جوری خودتون رو محدود کنین. شما هیچ وقت از یک بچه نمی شنوین: «من آدمی نیستم که بتونم…» اونا هنوز یاد نگرفته ان که افقای دیدشون رو محدود کنن و هنوز تحت اثر آدمایی که بدبینی از سراپایشان می بارد قرار نگرفته ان.

اولین قدم اینه که فکرهای محدودکننده ای رو که در طول زندگی در مورد خودتون تو ذهن تون به وجود اومده پیدا کنین و همه رو دور بریزین.

می تونین به جای خوندن این مقاله، ویدیوی زیر رو هم ببینین.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نیس.

۲. به صدایی که در سرتون فکرهای منفی رو تکرار می کنه توجه نکنین

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

وقتی دچار دودلی میشید یک لحظه بایستید و گوش کنین. بهش صدای کوچیک منفی در درون تون توجه کنین و ببینین این صدا واقعا صدای کیست؟ صدای والدین تون؟ صدای بچه های زورگوی مدرسه؟ یه سری از صداهای جور واجور زیاد، مربوط به زمانا و افراد جور واجور؟ یک چیز مسلمه: این صدای خودانتقادگر داخلی در اصل صدای شما نیس. ممکنه خودشو طوری جا زده باشه که فکر کنین هست، ولی این صدا واقعا مربوط به شما نیس.

به خودتون بگید: این صدای من نیس! بعد اونو به رقابت بکشین و کم کم سعی کنین اونو ندیده بگیرین.

۳. نقاط ضعف رو به نقطه قوت تبدیل کنین

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

دامبو، شخصیت کارتونی بامزه ای رو که همه به خاطر گوشای بزرگش مسخره اش می کردن یادتون هست؟ این تمسخر باعث شده بود که اون از گوشای بزرگش متنفر بشه. ولی با گذشت زمان اون تونست از همین گوشا استفاده کنه، و دیدگاهش رو تغییر و به وضع موجودش رضایت بده.

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

اگه به جای تمرکز بر داشته ها و توانایی هامون بر کمبودها و مشکلات مون تمرکز کنیم، فرصت خودباوری رو از دست میدیم. نباید فکر کنیم که بی عیب و ایرادیم؛ ولی البته با تمرکز بر نقاط ضعف برجسته، و بدون سعی واسه اصلاح اونا و بدون توجه نقاط قوت مون هم به هیچ جا نمی رسیم.

مثلا اگه لجباز و سمج هستین، نکته مثبت اونو در نظر بگیرین. اگه از سماجت درست بهره بگیرین تبدیل می شه به عزم و سرسختی. اگه مشکل تون اینه که زیاد نگران میشید، باید بدونین که روی مثبت این ویژگی اینه که قدرت تخیل قوی ای دارین و می تونین از اون به نفع خودتون استفاده کنین.

هر باور منفی ای رو که در مورد خودتون دارین در نظر بگیرین و با کمک خلاقیت تون اونو طوری برگردانید که به یک نکته مثبت تبدیل بشه. (دامبو و گوش هاش رو به یاد بیارین.) این کار واسه تون سرگرم کننده هستش.

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

خلاقیت-خلاق

نکته بعدی مورد علاقه منه:

۴. قدرتای برترتان رو تقویت کنین

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

قدرتای فراطبیعی قهرمونای مشهور رو در نظر بگیرین و قبل از این که روزتون رو شروع کنین اونا رو واسه خودتون بنویسین. این قدرتا ممکنه هر چیزی باشن، مثلا سرعت فوق العاده، توانایی بالا رفتن از دیوار، پرواز کردن، دیدِ اشعه ی ایکسی…یا هر چیزی که به ذهن تون رسید. دارین از خودتون می پرسین به چه دلیل این کار رو به شما پیشنهاد می کنم؟ دلیلش اینه که «مجهز کردن» ذهن تون با فکر کردن به این ویژگیای مثبت واقعا می تونه در رفتارتون مؤثر باشه.

جدا از اینکه این قدرتای فوق العاده، همه ویژگیای مثبتی رو که به ذهن تون می رسه بنویسه. نه فقط اونایی که در خودتون می ببینن، بلکه هر ویژگی ای که به نظرتون مثبته. هر صبح، قبل از خروج از خونه اونا رو بنویسین. مثلا فهرست من می تونه شامل این موارد باشه:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ ویژگی که هیچ وقت در میلیونرها نمی ببینن

قدرت

وقار

آرامش

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

هوش

شوخ طبعی

سخاوتمندی

تیزهوشی

کاریزما

جاذبه ی جنسی

خوشرویی

معروفیت

اراده

و این فهرست رو میشه همین طور ادامه داد. من از شما نمی خوام که روی ویژگیایی که دارین، یا حتی بعدا می خواید به دست بیارین تمرکز کنین، فقط می خوام توجه تون رو روی کلمات بذارین. هر روز چند دقیقه واسه نوشتن اونا و چند دقیقه واسه نگاه کردن به این فهرست وقت بذارین. اشکالی نداره اگه فهرست تون هر روز تکراری باشه. به معنی ای که هر کدوم از این کلمات واقعا واسه شما دارن، فکر کنین.

تعجب می کنین وقتی ببینین چه جوری همین کار ساده، ضمیر نا خودآگاه شما رو تجهیز می کنه.

۵. مربی انگیزه بخش خودتون باشین

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

اگه شک و دودلی با قیافه ی بیریخت اش از درون شما سربرمی آورد و نمی ذاره تصمیم درست رو بگیرین، تصور کنین خودتون (اون بخش هوشیار خودتون)، مربی اون بخش سرکش و نگران وجودتونه؛ این همون کسیه که باید با اون مشورت کنین. فکر کنین اگه یک نفر که با تموم وجود اونو باور دارین دچار شک و دودلی می شد بهش چه می گفتید؟ بعد بشینین و همون حرفا رو به خودتون بزنین.

پس اگه دارین واسه مصاحبه ی شغلی می روید و یهو «صدای خودتون» رو می شنوین که شروع به بیان تردیدهایش می کنه، چند دقیقه وقت بذارین. بشینین و چشماتون رو ببندید و به عنوان مربی، خودتون رو راهنمایی کنین:

«ببین، تو از پسش بر میای. طبیعیه که نگران باشی، ولی این فقط نشون میده که کاری که میخوای بکنی برات مهمه. تو همه تجربه و صلاحیت لازم رو داری. حالا دیگه ناله کردن بسه، بلند شو و انجامش بده! حتی اگه نتونی این کارو به دست بیاری، بازم با نشون دادن تموم تلاشت باعث افتخار منی.»

تو ذهن تون یک مربی موقر، با رفتار صمیمی و رُک گو رو مجسم کنین. مثل آدمی که می شناسین، یا دوست دارین بشناسین. حرف زدن با خودتون به عنوان یک نفر دیگر (البته در خلوت ذهن تون) در اینجور شرایط پراسترسی، باعث می شه که اعتماد به نفس تون به سرعت بالا برود.

۶. تمرین کنین که خودتون رو به جای قهرمونا بذارین

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

گذاشتن خودتون به جای قهرمونا، تمرین بسیار خوبی واسه افزایش خودباوریه.

یک بار پسربچه ای رو درمان کردم که گرفتار به اِمیتوفوبیا (در مورد اون، ترس از استفراغ کردن بقیه) بود. اون واسه من در مورد زمانی گفت که خواهرش مریض بوده و اون خیلی می ترسیدهه. بعدا فهمیدم که اون عاشق فیلمای آرنولد شوارزینگره. من با اون در مورد این که آرنی اگه در موقعیت اون بود چه جوری با مریضی خواهرش کنار می اومد صحبت کردم. من این پسربچه رو از راه هیپنوتیزم مجبور کردم ببینه که چه جوری این مردِ قویِ اتریشی نسل (شخصیت مورد علاقه اون) قهرمانانه با استفراغ کردن بقیه کنار میاد! بعد پسربچه رو مجبور کردم واقعا تصور کنه که خودش آرنیه و ببینه در این صورت چه جوری با مریضی بقیه و اینجور شرایطی برخورد می کنه.

اون تونست با «وام گرفتن» از ویژگیای شخصیتی قهرمون مورد علاقه اش و حفظ اونا واسه خودش، بر فوبیای سختی که اونو رنج می داد مسلط شه. واسه این پسربچه راحت تر بود که تصور کنه آرنی با مریضی بقیه کنار میاد، نه خودش.

اون ذره ذره، رفتار خونسرد، آروم و قاطع قهرمانش رو در خودش شکل داد.

به موقعیتی فکر کنین که کمبود خودباوری شما رو بازداشتهه. بعد قهرمون خودتون رو تصور کنین ( قهرمون شما ممکنه هر کسی باشه، از رهبران جهانی و قهرمون فیلما گرفته تا آدمی که آخر همین خیابون خودتون زندگی می کنه) چشمان تون رو ببندید و مجسم کنین که اون چه جوری «قهرمانانه» با همین موقعیت کنار می اومد. بعد چند لحظه تصور کنین که جای اون هستین؛ در همون شرایط و موقعیت، ولی شما اون قهرمون هستین. این کار رو تا زمانی که حس کردین می تونین ویژگیای اونو در خودتون به وجود بیارین ادامه بدین.

۷. یک تصویر قوی از خودتون بسازین

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

صرفِ قانع کردنِ خودتون به اینکه می تونین کاری رو بکنین واسه رسیدن به خودباوری کافی نیس. خودباوریِ حقیقی زمانی به دست میاد که کم کم بتونین به درجه ای برسین که خودتون رو در حال آرامش اجتماعی ببینین؛ در حالی که کاری رو که می خواید شروع کردین، کتابی که رو می خواستین نوشته اید و یا هر چیز دیگری رو که لازم بوده باور داشته باشین انجام دادین و همون آدمی شدین که می خواستین.

این عادت رو واسه خودتون به وجود بیارین که هر روز چند دقیقه بشینین و چشماتون رو ببندید و خودتون رو ببینین که با قاطعیت، آرامش و قدرت رفتار می کنین. این تمرین تصویرسازی قوی به این معنیه که شما می تونین از خودتون یاد بگیرین که چه جوری اعتماد به نفس و خودباوری داشته باشین، و طوری عمل کنین که شانس موفقیت تون به بیشترین حد برسه. تصور کنین دارین خودتون رو در تلویزیون می ببینن. بعد اون «شما»یی که در تلویزیونه یادتون می ده که چه جوری با خودباوری عمل کنین. می بینین که هر چه بیشتر این تمرین رو تکرار کنین، بیشتر مثل اون آدمی میشید که در صفحه تلویزیون می ببینن.

۷ قدم واسه رسیدن به خودباوری آموزشی

خودباوری به معنی تکبر و ندیده گرفتن کمبودا نیس. به معنی کامل دانستن خودتون، همونطور که هستین هم نیس. خودباوریِ شما تمرکز بر چیزیه که میشید. و بخش مهمی از خودباوری حاصلِ دانستن نقطه ضعفا و با آرامش رو به رو شدن با آنهاست.

خودباوری به شما این توانایی رو می ده که از اشتباه کردن وحشت نکنین و با شکست کنار بیایید و اونو طوری ببینین که واقعا هست: یک عقب نشینی موقت، و نه ابدی. و همونطور که خودباوری تون بالا میره، متوجه میشید که مردم هم بیشتر شما رو باور می کنن. چون نه پرِ جادویی، بلکه قدرت داخلی خودتونه که به شما کمک می کنه تا پرواز کنین.

منبع : uncommonhelp

 


دسته‌ها: آموزشی