تولید ایده

در این مرحله شما درگیر پیدا کردن ایده واسه تولید یک محصول جدید هستین. یک شرکت باید قادر باشه ایده های زیادی تولید کنه تا در آخر این ایده ی مناسب ارزش دنبال کردن رو داشته باشه. مهمترین منابع واسه تولید ایده های جدید، منابع داخلی شرکت، مشتریا، رقیبان، پخش کنندگان و مصرف کنندگان هستن. طبق یک مطالعه انجام شده، چیزی در حدود ۵۵ درصد ایده های اجناس جدید از منابع درون شرکت نشأت می گیرن. شرکتایی مثل ۳M و تویوتا برنامه های تشویقیِ ویژه ای واسه نوآوری برگزار می کنن یا اینکه کارمندان شون با ایده های تازه ای که بشه روی اونا کار کرد، دست به نوآوری میزنن.

تقریبا ایده ی ۲۸ درصد از اجناس جدید با مشاهده کردن و شنیدن حرفای مشتریان شکل می گیرن. حتی خود مشتریان دست به تولید محصول جدید میزنن. شرکتا می تونن با پیدا کردن این اجناس جدید و وارد کردن اونا به بازار، سود زیادی نصیب خود کنن. مثل شرکت پیلس بری که از مسابقه ی آشپزی هرساله اش واسه اجناس جدید ایده میگیره. یکی از چار کیک این شرکت و دستور پخت خیلی از اجناس دیگر به طور مستقیم از دستور پخت برندهای مسابقات آشپزی گرفته شده.

غربال گری ایده ها

۷ قدم واسه پیشرفت محصول جدید آموزشی

قدم دوم در پیشرفت محصول جدید، غربال کردن ایده هاست. هدف از تولید ایده این بود که تعداد خیلی زیادی ایده های جور واجور داشته باشیم. در این مرحله هدف اینه، ایدهایی رو که واقعا ارزش دنبال کردن دارن، پیدا کنیم. شرکتای جور واجور از روشای متفاوتی واسه این کار استفاده میکردن که استفاده از کمیتهای بررسی اجناس تا تحقیقات بازار رو شامل می شه. در این مرحله میشه فهرستی تهیه کرد که طبق اون به ایده های جور واجور، با توجه به عواملی که باعث موفقیت یک محصول در بازار می شن، به طور نسبی درجه اهمیت داده شه. یا مدیران می تونن با توجه به اینکه توانمندی ایده ها چقدر با تواناییا و تجربه شرکت هم خوان هستن اونا رو رتبه بندی کنن. در آخر، مدیریت می تونه با توجه به تواناییای شرکت، دید کلی نسبت به شرکت به دست آورد که باعث تولید موفق محصول شه.

پیشرفت معنی و آزمایش

۷ قدم واسه پیشرفت محصول جدید آموزشی

سومین مرحله در تولید محصول جدید، پیشرفت معنی و آزمایشه. یک ایده ی جذاب باید به شکل مفهومی پیشرفت پیدا کرده و آزمایش شه. برخلاف ایده ی تولید که طبق اون شرکت می تونه شرایط بازاریابی خودشو بسنجد، معنی یک محصول، نمونه ای از ایده با جزئیات کامله که می تونه مورد استفاده ی مشتریان بگیره. معنی یک محصول با تصویر محصول که فهم مشتریان از یک محصول موجود یا بالقوهه، فرق داره. زمانی که مفاهیم شکل می گیرن، لازمه به شکلی فیزیکی یا ظاهری به وسیله مشتریان آزمایش شن. واسه آزمایش بعضی مفاهیم، یک واژه یا تصویر کافیه، با این حال آزمایش فیزیکی می تونه میزان اعتماد به آزمایش معنی رو زیاد کنه. پس از اینکه معنی به مشتریان نشون داده شد، از اونا خواسته می شه به یه سری از سؤالا جواب بدن. این سؤالا به شرکت کمک می کنن تا ببینن کدوم معنی بیشترین خواسته رو داشته. شرکت می تونه با توجه به نتایج به دست اومده محاسبه کنه، که چقدر این اجناس جدید توانایی فروش دارن.

پیشرفت راه حل بازاریابی

مرحله بعدی واسه پیشرفت محصول جدید، تعیین راه حل بازاریابیه. تعیین راه حل از سه بخش تشکیل شده. در بخش اول، هدف بازار، جایگاه برنامه ریزی شده واسه محصول در بازار، فروش، سهم بازار و سود مورد نظر در چند سال اول مشخص می شه. بخش دوم مواردی چون قیمت برنامه ریزی شده واسه محصول، پخش و بودجه بازاریابی واسه سال اول رو مشخص می کنه. سومین بخش از راه حل بازاریابی، فروش برنامه ریزی شده ی دراز مدت، سود هدف گذاری شده و راه حلای آمیزه بازاریابی رو مشخص می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ روش تقویت اعتماد به نفس که شما رو به موفقیت می رساند

۷ قدم واسه پیشرفت محصول جدید آموزشی

بررسی کسب وکار: پس از مشخص شدن راه حل بازایابی به وسیله مدیریت، بررسی کسب وکار می تونه جذابیت اهداف مشخص شده رو تعیین کنه. بررسی کار و کاسبی شامل بررسی فروش پیش بینی شده، پیش بینی هزینه ها و سوده تا مشخص شه که، محصول می تونه انتظارات شرکت رو برآورده کنه. اگه قادر به انجام این کار بود، محصول می تونه وارد مراحل بعدی این فرایند شه.

پیشرفت محصول جدید

در این مرحله واحد تحقیق و پیشرفت (R&D) یا واحد مهندسی پیشرفت معنی، محصول رو تبدیل به یک محصول واقعی می کنه. این مرحله احتیاج به سرمایه گذاری زیادی داره و نشون می ده که ایده ی انتخاب شده توانایی تبدیل شدن به یک محصول واقعی رو داره یا که نه. اول واحد تحقیق و پیشرفت نمونه ای از محصول رو می سازه تا مشتریان رو راضی و هیجان زده کنه. این کار در مدت زمان کوتاهی و با توجه به هزینه های پیش بینی شده انجام میگیره. زمانی که نمونه ها آماده شدن باید اونا رو آزمایش کرد. آزمایشای عملکردی هم در آزمایشگاه و هم در شرایط میدونی انجام می شن تا مشخص شه محصول ایمنی و اثر لازم رو داره یا نه.

آزمایش بازاریابی

۷ قدم واسه پیشرفت محصول جدید آموزشی

اگه محصول آزمایشای عملکردی رو با موفقیت بگذرونه، مرحله بعد آزمایش بازاریابیه. مرحله ای که در اون محصول و برنامه بازاریابی به شکلی واقعی تر تشریح شدن. آزمون بازاریابی این فرصت رو به بازاریابا می ده تا پیش از رونمایی از محصول، شرایط بازار رو بررسی کنن. چگونگی آزمایش بازاریابی بسته به نوع محصول، می تونه فرق داشته باشه. ممکنه هزینه های آزمایش بازاریابی بسیار زیاد باشه و از طرف دیگر با این کار فرصت رو در اختیار رقبا بذاره که از روی محصول شما کپی ورداری کنن یا حتی با کارشکنی در آزمایشا باعث شن بازاریابا به نتایج اشتباهی دست پیدا کنن. پس ممکنه مدیریت تصمیم بگیره از این مرحله عبور کنه و مستقیم به مرحله بعد برود.

تجاری سازی

قدم آخر واسه پیشرفت محصول جدید، تجاری سازیه. معرفی محصول به بازار با هزینه های زیادی در ساخت، و گسترش همراه هستش. این شرکته که باید تصمیم بگیره محصول رو در چه زمانی (چه فصلی) و در چه محدوده ای (محلی، ملی یا بین المللی) رونمایی کنه. این مسائل به توانایی شرکت در خطر پذیری و دسترسی اون به شبکه پخش بستگی داره.

الان واسه سرعت بخشیدن به بازار، خیلی از شرکتا از این راه و روش واسه پیشرفت استفاده کرده و سعی می کنن روشای سریع تر، انعطاف پذیرتر و هم زمان تر واسه پیشرفت پیدا کنن. با این راه و روش بخشای جور واجور شرکت در کنار هم کار می کنن و با انجام هم زمان مراحل پیشرفت محصول، در زمان صرفه جویی شده و اثر رو هم افزایش میدن.

منبع : marketing91.com

۷ قدم واسه پیشرفت محصول جدید آموزشی

ایده خود رو به پول تبدیل کنین

۷ قدم واسه پیشرفت محصول جدید آموزشی

دسته‌ها: آموزشی