یک صبح خوب می تونه کل روزتون رو بسازه. واسه اونکه صبح تون رو به بهترین شکل ممکن شروع کنین، لازم نیس کار خارق العاده ای انجام بدین. اضافه کردن چند عادت خوب صبحگاهی و حذف یه سری عادتای تخریب کننده می تونه صبح و روز پربارتری رو واسه شما به ارمغان بیاره. شاید اولین چیزی که واسه این منظور به ذهن تون برسه، این باشه که شبا به موقع بخوابید و صبحا در یک زمان مشخص از خواب بیدار شید، اما باید بدونین که نحوه ی بیدارشدن شما از خواب و کارایی که در چند دقیقه ی اول بیدارشدن تون انجام میدید، همه می تونن شرایط رو به خاطر این بهش رو کنن؛ خواه به نفع شما یا به ضرر شما! با «چه جوری» همراه باشین تا بفهمین که کارشناسان انجام چه کارایی رو در اول صبح پیشنهاد نمی کنن!

 

هیچ روال صبحگاهی واحدی وجود نداره که واسه همه مناسب باشه. شاید روال صبحگاهی شما شامل خوندن اخبار یا نوشیدن آب یا انجام چند حرکت ورزشی با یک آهنگ ملایم باشه. در هر صورت قصد نداریم شما رو قضاوت کنیم. اما اشتباهات صبحگاهی خاصی وجود دارن که می تونن زمینه رو واسه درپیش داشتن یک روز بی حاصل و بیهوده جفت و جور کنن. ما پیشنهادای محققان و بقیه کارشناسان رو در مورد اونکه چیجوری می تونین بیشترین حد (و کمه کم) بهره رو از چند دقیقه ی اول پس از بیدارشدن تون ببرین، بررسی و ۷ رفتار عادی رو جمع آوری کردیم که از نظر اونا بهتره پس از بیدارشدن در صبح انجام ندین.

۱. زدن دکمه ی چرت زنگ اخطار

در بیشتر اوقات زنگ ساعت تون در صبح به صدا درمی آید، اما شما هنوز واسه بیدارشدن از خواب و شروع کردن روزتون آماده نیستین. بیشتر افراد در این مواقع دکمه ی چرت ساعت رو میزنن تا چند دقیقه بیشتر بخوابن، اما سعی کنین در مقابل وسوسه ی انجام این کار مقاومت کنین؛ حتی اگه فقط یک چرت کوتاه ۵ یا ۱۰ دقیقه ای باشه. به چه دلیل؟ همونجوریکه «تیموتی مورگن تالر»، کارشناس خواب می گه: «بیشتر کارشناسان خواب فکر می کنن که خاموش کردن موقت زنگ اخطار، اصلا ایده ی خوبی نیس».

دلیلش اینه که اگه شما پس از زدن دکمه ی چرت ساعت دوباره به خواب عمیق برید، وارد یک چرخه خواب میشید که مطمئنا نمی تونین اونو به پایان برسونین. پس به جای اونکه پرانرژی و بانشاط از خواب بیدار شید، گیج و منگ هستین.

روش بهتر اینه که مشخص کنین به چه مقدار خواب شبونه احتیاج دارین و طوری برنامه ریزی کنین که حتما هر شب به همون اندازه بخوابید.

۷ کاری که بعد از بیدارشدن از خواب نباید انجام بدین آموزشی

۲. چنبره زدن در تختخواب

شما دکمه ی چرت ساعت رو نزدید (آفرین!) و حالا بیدار در تخت تون دراز کشیده اید. یکجا چنبره نزنید و از این زمان واسه کش وقوس دادن به بدن تون استفاده کنین.

به گفته «اِمی کادی» از روان شناسان هاروارد، بازکردن دستا و کش وقوس دادن به اونا اعتمادبه نفس لازم رو واسه آغازکردن روز در شما ایجاد می کنه.

با اینکه سخته که بگیم افراد به خاطر کش وقوس دادن به بدن شون احساس خوبی دارن یا برعکس – چون احساس خوبی دارن، بدن شون رو می کِشند – اما «کادی» می گه: افرادی که پس از بیدارشدن بازوهایشان رو به شکل حرف V باز می کنن و می کِشند، بسیار خوشحال می شن و روحیه ی شادتری دارن.

در مقابل، اون می گه: دلایل ساده نشون می ده افرادی که در وضعیت جنینی از خواب بیدار می شن، پس از بلندشدن از تخت استرس بیشتری دارن.

۳. بررسی ایمیلا

ممکنه شمام مثل بیشتر افراد نزدیک گوشی موبایل تون می خوابید. بعد به احتمال زیاد پس از بیدارشدن از خواب، به طور ناخودآگاه گوشی تون رو برمی دارین و شروع به بررسی ایمیلا و پیام هاتون می کنین، اما دیگر این کار رو انجام ندین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ غذایی که خیلی راحت هضم می شن

همونجوریکه «جولی مورگنِستِرن»، نویسنده ی کتاب «هیچوقت ایمیل هاتون رو در صبح چک نکنین»، به «هافینگتون» پُست می گه، اگه صبح تون رو این جور شروع کنین، هیچوقت نمی تونین ذهن تون رو در شروع روز متمرکز کنین.

اون می گه: «خواستهای زیاد، معطلیای کاری، سورپرایزهای غیرمنتظره، تذکرها و بقیه مشکلاتی که در ایمیل هاتون مطرح می شن، همه ندارن. مطمئن باشین که همه اونا می تونن کمه کم یک ساعت دیگر منتظر بمونن تا شما به سر کار برید و به اونا رسیدگی کنین».

درعوض، «مورگنسترن» پیشنهاد می کنه که اگه قصد دارین کاری رو انجام بدین، اونو مثل پروژه ای درنظر بگیرین که به تمرکز زیادی احتیاج داره و باید در زمان مناسب بهش پرداخته شه.

۴. منظم نکردن تختخواب

شاید بگید به چه دلیل تختم رو منظم کنم؟ چند ساعت بعد وقتی دوباره در اون بخوابم، بازم نامرتب می شه!

حق با شماس اما به گفته «چارلز داهیگ»، نویسنده ی «قدرت عادت» و «باهوش تر، سریع تر، بهتر» منظم کردن تختخواب با افزایش بهره وری در بقیه ی طول روز مرتبطه.

بازم مشخص نیس که منظم کردن تخت تون باعث می شه که روز پربارتری داشته باشین یا اینکه افراد فوق العاده منظم، بیشتر احتمال داره که تخت هاشون رو منظم کنن.

اما «داهیگ» می نویسه: منظم کردن تختخواب، یک عادت مهم و اساسیه و می تونه باعث ایجاد یه سری واکنشای زنجیره ای شه که به تقویت بقیه عادات خوب کمک می کنن».

۵. نوشیدن قهوه

۷ کاری که بعد از بیدارشدن از خواب نباید انجام بدین آموزشی

اگه فکر می کنین تا وقتی که یک فنجون قهوه بخورین، نمی تونین سرحال شید و درست و حسابی کار کنین، یک لحظه صبر کنین.

بدن شما به طور طبیعی بین ساعات ۸ و ۹ صبح، مقادیر بالاتری از هورمون استرس یعنی کورتیزول رو ترشح می کنه. پس بهترین زمان نوشیدن قهوه واسه بیشتر افراد پس از ساعت ۹:۳۰ صبحه.

اگه قبل از این زمان قهوه بخورین، بدن شما با تولید کورتیزول کمتر در صبح زود خودشو با این وضعیت وفق میده و این یعنی شما باعث به وجود اومدن همون مشکلی میشید که از اون می ترسین: نداشتن کارایی و تمرکز کافی در اول صبح.

۶. آماده شدن در تاریکی

ممکنه روشن نکردن چراغا و بازنکردن پردها، روش ملایم تری واسه آغازکردن روز به نظر برسه، اما کمی بیشتر فکر کنین.

«ناتالی داتوویچ» از بنیاد ملی خواب به هافینگتون پُست می گه که ساعت داخلی بدن شما طوری طراحی شده که به نور و تاریکی حساسه. پس آماده شدن در تاریکی می تونه به بدن تون علامت بده که هنوز شبه و باعث شه که بیشتر احساس گیجی و منگی کنین.

اگه موقع بیدارشدن شما هنوز هوا تاریکه، «داتوویچ» پیشنهاد می کنه که یک چراغ پرنور مثل چراغایی که واسه درمان مشکل عاطفی فصلی به کار می رن، روشن کنین.

۷. درجا تصمیم گرفتن

شاید صبحا پس از بیدارشدن از خواب یک لیوان آب بخورین، شاید به چند آهنگ گوش بدین یا شاید به یکی از دوستان تون تلفن بزنین.

این فعالیتا به خودی خود، خوب هستن، اما بهتره اونا رو درون یک نوع روال ازپیش برنامه ریزی شده بذارین. مثلا از خواب بیدار شید، در بین گوش دادن به موسیقی مقداری آب بخورین، لباس بپوشید و در مسیررفتن به محل کارتون به یک دوست تلفن بزنین.

محققان میگن که نیروی اراده ی ما آدما محدوده و اگه در اول روز اونو مصرف کنیم تا تصمیم بگیریم بعدا باید چه کارایی انجام بدیم، در ساعات بعدی روز یعنی زمانی که باید روی کارامون تمرکز کنیم، اراده ی زیادی برامون باقی نخواد موند.

عوضش اجازه بدین مغزتون در اول صبح به طور خودکار از یک روال ازپیش برنامه ریزی شده پیروی کنه و اون منابع ذهنی رو واسه زمانی کنار بذارین که واقعا به اونا احتیاج دارین.





۱

دسته‌ها: آموزشی