بیشتر مدیران و رهبران تازه کار میدونن که اگه رئیس شن باید شرایط رو تغییر و واسه موفق شدن در شغل شون به مجموعه متفاوتی از مهارت ها احتیاج دارن. با این حال و با وجود اینکه واسه چالشی که پیش رو دارن خود رو آماده می کنن، ممکنه با چیزای غیرمنتظره ای رو به رو شن.

مایکل پورتر (Michael Porter)، جی لورش (Jay Lorsch) و نیتین نوهریا (Nitin Nohria) در مقاله ای که در سال ۲۰۰۴ در مجله کار و کاسبی هاروارد منتشر شد به بررسی چند تصور عادی و اشتباه درباره مدیریت پرداختن. با اینکه مبنای این مقاله، مشاهدات این افراد از کارگاهایی بوده که واسه مدیرانِ عامل تازه کار برگزار گردیده، اما میشه یافته های اونا رو به بقیه نقشای مدیریتی هم گسترش داد.

در این مقاله نگاه دقیق تری به این هفت مسئله غافلگیرکننده میندازیم و به شما کمک می کنیم تا واسه نقش خود بیشتر آماده شید؛ خواه این نقش مدیریت سازمان باشه یا مدیریت یک واحد و یا تیمی کوچیک.

غافلگیری اول: شما نمی تونین به تنهایی شرکت یا واحد خود رو بگردانید!

به عنوان یک مدیر جدید اول از همه باید فهمیده باشین که نمی تونید به طور مستقیم در تک تک پروژه هایی که تیم روی اونا کار می کنه؛ درگیر شید و نمی تونین روی تک تک اتفاقاتی که در پروژه ها رخ میدن؛ اثر مستقیم داشته باشین. پس دیدگاه شما باید از انجام همه کارا به وسیله خودتون، به انجام کارا به کمک بقیه تغییر کنه. (به نظر نکته ای بدیهیه اما خیلی از مدیران تازه کار با اون مشکل دارن) واسه پرهیز از مشکلات مربوط به این غافلگیری:

  • به طور موثری از تفویض اختیار استفاده کنین.
  • تنها در جلساتی شرکت کنین که حضور شما در اونا ضروریه.
  • از خودتون بپرسید که لازمه مستقیم در این کار درگیر شید یا کافیه در جریان نتایج کار قرار بگیرین.
  • مراقب باشین زیاد به جای بقیه تصمیم نگیرید؛ وقتی افراد درباره چیزی از شما سئوال می کنن اول بپرسید پیشنهاد خودشون چیه.
  • منابع و راهنماییای لازم رو در اختیار افراد بذارین تا خودشون کار رو بکننن. این باعث می شه وقت تون واسه مدیریت و رهبری تیم آزاد شه.

غافلگیری دوم: دستور دادن هزینه داره!

به عنوان مدیر شما باید به موقعیتی برسین که دیگر احتیاجی نباشه به افراد بگید چه بکنن و عوضش باید بتونین به اونا واسه گرفتن تصمیمات درست اعتماد کنین.

بعضی افراد ممکنه نسبت به توانایی خود در تصمیم گیری دودلی داشته باشن. در اینجور حالتی احتمال بیشتری داره که فرد واسه گرفتن تأیید در هر موضوعی به شما مراجعه کنه. این باعث «وابستگی به مدیر» شده و می تونه گلوگاه تصمیم گیری شما و شاید مانعی سر راه پیشرفت تیم باشه. ، تغییرات دقیقه ی نودی یا ردکردن تصمیمات بقیه می تونه باعث تلف شدن مقدار زیادی زمان و منابع شده و اعتماد به نفس افراد رو تضعیف کنه. واسه پرهیز از مشکلات مربوط به این غافلگیری:

  • درباره چشم انداز و ارزشای سازمان با افراد تیم تون صحبت کنین؛ اونا رو در جریان اتفاقات بذارین؛ افراد رو آموزش بدین و مربی اونا باشین تا علم و اعتماد به نفس لازم رو واسه تصمیم گیری بر مبنای صلاح سازمان به دست بیارن.
  • واسه کمک به افراد در درک اینکه چه کاری و چیجوری باید انجام شه، سیستما و ساختارهایی به وجود بیارین.
  • تکنیکای تصمیم گیری موثر رو به افراد معرفی کرده و به اونا نشون بدین چه جوری باید از اونا استفاده کنن.
  • به افراد خود تفهیم کنین که اشتباه بخشی از فرایند پیشرفته و اینکه ترجیح میدید دچار اشتباه شید تا خطر دودلی رو قبول کنین (روشنه که این مسئله در همه مشاغل صادق نیس پس دقت کنین).
  • توجه کنین که ایجاد اعتماد در بقیه چه تأثیری بر کارکرد تیم تون داره.

غافلگیری سوم: فهمیدن اینکه واقعا چه اتفاقاتی در جریان هست، کار مشکلیه!

هیچکی نمی خواد اخبار بد به رئیس اش بده. واقعیت اینه که احتمال داره خبره ها تا به رسیدن به شما کمی شاخ و برگ گرفته باشن و قابل تکیه نباشن. اما شما واسه مدیریت موثر به اطلاعات دقیق احتیاج دارین. پس باید از هر منبعی که می تونین اطلاعات کسب کنین. واسه پرهیز از مشکلات مربوط به این غافلگیری:

  • از مدیریت همراه با گشت زنی استفاده کنین. این باعث می شه با افراد سازمان خود در رابطه باشین و به شکل دست اول از اتفاقات باخبر شید.
  • به طور منظم با تأمین کنندگان و مشتریان صحبت کنین و روابطی قوی با این افراد برقرار کنین.
  • تموم ذی نفعان خود رو جدا سازی و بررسی کنین و واسه اطمینان از اینکه میدونید چه فکر می کنن بیشتر با اونا رابطه داشته باشین.

غافلگیری چهارم: همیشه در حال ارسال پیام هستین!

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ ویژگی رفتاری کودکان خوشحال که والدین باید بدونن

اعمال و گفتار شما به عنوان مدیر وزن زیادی داره. افراد درباره اینکه به چه دلیل چیزی رو گفته یا کاری رو انجام دادین واسه خودشون تصوراتی می کنن و سعی می کنن پیام مخفی پشت رفتار و گفتار شما رو پیدا کنن. احوالات شمام روی تیم تون اثر می ذاره و هرچه بگید جدا سازی و بررسی میشه.

مدیران چه بخوان و چه نخوان با رفتارشون، الگوسازی و رهبری می کنن، پس باید مراقب این الگویی که با رفتار خود می سازید باشین. این یعنی باید نسبت به پیامایی که -عمدی یا غیرعمدی- ارسال می کنین؛ آشنایی. واسه پرهیز از مشکلات مربوط به این غافلگیری:

  • هنگام صحبت با افراد از زبون ساده و روشن استفاده کنین.
  • به جای اینکه فرض کنین افراد معنای واقعی چیزی رو که می گین، درک کردن؛ از اونا بخواهید شفاف سازی کنن.
  • متوجه زبون بدن خود باشین و از اون واسه ارسال پیام درست استفاده کنین.
  • واسه افراد خود باشین و با الگوسازی رهبری کنین.

غافلگیری پنجم: شما رئیس نیستین!

با اینکه ممکنه رئیس تیم خودتون باشین اما رئیس اصلی و پایانی نیستین. (حتی صاحب کار و کاسبی هم در آخر باید جوابگوی مشتریان اش باشه) همیشه کسی هستش که لازم باشه بهش گزارش بدین پس نباید به خودتون اجازه بدین که در مقام والا و مهم خود غرق شید!

به عنوان یک مدیر باید بدونین که لازمه همیشه از مسائل مطلع باشین و واسه به دست آوردن حمایت دور و بریا خود به سختی کار کنین. باید مدیریت رو به بالا داشته باشین و بدونین چه جوری باید با افرادی که به اونا گزارش میدید برخورد کنین.

مدیربودنِ شما معنیش این نیس که جریان اطلاعات باید با شما متوقف شه. واسه پرهیز از مشکلات مربوط به این غافلگیری:

  • یاد بگیرین که چه جوری با افراد قوی سازمان خود رابطه موثر برقرار کنین.
  • راهی واسه همکاری با افرادی که به اونا گزارش میدید و کسب اعتماد اونا، پیدا کنین.
  • به خاطر داشته باشین که باید به شکل منظم اطلاعات و منابع رو هم با افراد تیم خود و هم با بقیه به اشتراک بذارین.

غافلگیری ششم: همیشه هدف، راضی کردن ذی نفعان نیس!

ذی نفعان واحد یا سازمان شما -چه سهامداران سنتی و چه بقیه ذی نفعان- معمولا دیدگاهی کوتاه مدت و نزدیک بینانه دارن و ممکنه سودمحور یا کارکرد محور باشن. اما، ملاحظات دراز مدت دیگری وجود دارن که ممکنه از اهداف ذی نفعان مهم تر باشن و شما به عنوان یک مدیر باید از این ملاحظات آشنایی.

مثلا، منافع شرکت بر نگرانیای ایمنی و سلامتی که در مورد اعضاء تیم خود دارین ارجحیت دارن؟ حاضر هستین اعضای تیم خود رو مجبور کنین پروژه ای رو که غیرممکنه زودتر از موعد تموم شه، بکنن؛ فقط به این خاطر که رئیس تون به شما فشار آورده؟ اگه مدیری اجرایی با یکی از افراد شما رفتار نامناسبی داره چه زمانی تصمیم می گیرین که واکنش نشون بدین؟

گرفتن اینطور تصمیمات لازمه اینه که بدونین در آخر باید پاسخگوی کی باشین. واسه پرهیز از مشکلات مربوط به این غافلگیری:

  • واسه درک ارزشای فردی خود و اینکه چه جوری با ارزشای سازمان در تناسب قرار می گیرن، وقت بذارین.
  • چشم انداز شرکت و معنای اونو درک کنین. تصمیمات خود رو برمبنای این چشم انداز و ارزشا در پیش گرفتن کنین. به رفتارهای تیمی که این ارزشا رو محقق می کنن پاداش بدین.
  • راه حل روشنی واسه تیم خود تهیه کرده و مطمئن شید که با راه حل شرکت هماهنگ و در یک راستاه.
  • آدمهایی رو در تیم خود جذب و استخدام کنین که با چشم انداز و ارزشای سازمان شما همخوانی دارن.
  • مدیریت برمبنای ارزش رو درک کنین؛ یعنی بدونین که شما باید به دنبال به دست آوردن بهترین ارزش کسب وکار خود در دراز مدت باشین نه اینکه آینده رو فدای درآمد این دوره مالی کنین.

غافلگیری هفتم: شما هنوز آدم هستین!

به عنوان یک مدیر باید به خاطر داشته باشین که موقعیت شما باعث نمی شه انسانی بهتر یا تواناتر از بقیه بشین. شما بازم اشتباه می کنین و نظر دور و بریا با شما فرق داره.

البته مدیر شدن احساس مسئولیت شما رو زیاد می کنه و باید این مسئولیت پذیری رو نشون بدین. واسه پرهیز از مشکلات مربوط به این غافلگیری:

  • فروتن و قدردان باشین و به اطرافیانی که باعث می شن شما و تیم تون بهتر به نظر بیایید پاداش بدین.
  • از هوش هیجانی خود واسه حفظ رابطه با همکاران، خونواده و دوستان بهره بگیرین.
  • ۷ چالشی که مدیران تازه کار رو غافلگیر می کنه آموزشی

  • به خودتون یادآوری کنین که واسه اینکه به بهترین وجه عمل کنین باید تعادل بین کار و زندگی رو رعایت کنین.

دسته‌ها: آموزشی