زمانی که مدیریت کسب و کاری رو بر عهده دارین، به طور همیشگی و بیشتر تحت فشار باید تصمیمات مختلفی بگیرین. سؤال اینه که چیجوری می تونین بهترین تصمیمات ممکن رو بگیرین، وقتی میدونید که این تصمیمات بر آینده شرکت تون اثر می ذارن.

اینجا راه حلایی رو مشاهده می کنین که از اونا واسه دوری از مشکلات عادی و افزایش مهارت تصمیم گیری در مدیریت می تونین استفاده کنین. گرفتن تصمیمات بهتر و سریع تر به شما کمک می کنه تا از فرصتای کار و کاسبی بهتر استفاده کنین و از مشکلات دوری کنین.

 

۱. مشکل رو جور دیگری ببینین

بعضی وقتا بهترین راه واسه حرکت رو به جلو، قدمی به عقب برداشتنه. هنگامی که با مشکلی روبرو میشید به عقب برگردید و در مورد زمینه کامل اتفاق اون فکر کنین و سعی کنین تا موضوع رو از تموم زوایای ممکن ببینین. این کار باعث می شه که مطمئن شید که مشکل رو از تموم زوایا دیده اید و از هیچ کدوم غفلت نکردین. سعی کنین که کمه کم از ۳ دید جور واجور به مشکل فکر کنین.

۲. تصمیمات طبق دلایل و مدارک بگیرین

۷ نکته کاربردی واسه تصمیم گیری در مدیریت آموزشی

هدف از مدیریت طبق دلایل و مدارک (EBM) استفاده کردن از دلایلِ مستند موقع تصمیم گیری به جای اعتماد بر غرایز شخصیه. شاید شمام مثل بیشتر مردم تمایل به استفاده از قضاوت خودتون و تصمیم گیری به شکل ی همیشگی رو دارین. ولی ممکنه تجربه هایی که در بقیه شرکتا و یا شرایط دیگر داشته اید، در موقعیت فعلی شما غیر قابل اجرا باشه.

مراحل ساده ای هست که از راه اونا می تونین دلایل رو در تصمیم گیری خود دخالت بدین.

  • جدیدترین و کامل ترین اطلاعات ممکن رو بگیرین و از اونا واسه گرفتن تصمیمات خود استفاده کنین.
  • احساس خودتون راجبه موضوع رو به رقابت بکشین، دلایلی واسه اثبات اون هست؟
  • زمانی که عملیاتی پیشنهاد می شه، ببینین که بر چه اساسیه و حمایت ی اطلاعاتی محکمی داره یا نه.
  • تحقیق کنین که به طور عادی در شرایطی مثل شما چه راه حلایی واسه کار و کاسبی به کار میره. در مورد موضوع شما این کار اجراییه؟

۳. وضع موجود رو به رقابت بکشین

۷ نکته کاربردی واسه تصمیم گیری در مدیریت آموزشی

مردم تمایل دارن که وضعیت موجود رو حفظ کنن تا در کنج راحتی خود بمونن. ولی اینکه استفاده کردن از یک راه و روش راحته، واسه رضایت داشتن از اون کافی نیس. سؤالی که باید از خودتون بکنین اینه که می تونین یه سری از کارایی رو که الان انجام نمی بدین، انتخاب کنین و جلو برید؟ گزینه های خود رو به شکل واقعی بررسی کنین و در حدس هزینه و زحمتی که لازم دارن، بزرگ نمایی نکنین. مثلا، اگه شما دوباره از نو شروع می کردین، همون تاکتیکای بازاریابی رو واسه جذب مشتری به کار می گرفتید؟ در همون نمایشگاها شرکت می کردین؟ بازم به بازاریابی طبق وب تأکید می کردین یا فقط از ایمیل مستقیم استفاده می کردین یا ترکیبی از هردو؟ یادتون باشه که باید اطلاعات تکمیلی ای پیدا کنین که واسه مرور و بررسی انتخاب هاتون به شما کمک کنه.

۴. دیدگاه های بقیه رو در نظر بگیرین، اما به خودتون اعتماد کنین

عادت کنین از بقیه نظرات و اطلاعات شون رو بپرسید، بذارین ذهن تون باز باشه. دیدگاه های جور واجور رو به دست بیارین تا بتونین موضوع رو از جنبه های بیشتری ببینین.

نظرات کارمندان رو

راهی واسه تشویق به اشتراک گذاشتن ایده ها در شرکت تون پیدا کنین. اجازه بدین تا کارمندان در بحث شرکت کنن و فضایی بسازین که همه بتونن روشن باشن حتی وقتی که حقیقت خوب نیس. با استفاده از آزمایش کارکرد شرکت این کار رو تشویق کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ راه تضمین شده واسه افزایش اعتماد به نفس

با مشکلات مقابله کنین

اگه می خواین با بقیه راجبه مشکلی صحبت بکنین، حتما قبل از صحبت با اونا، مشکل رو با دقت از زوایای جور واجور بررسی کنین. اینطوری محدود به ایده ها و تفاسیر اونا نخواهید شد. مشکل رو در جهات جور واجور بررسی کنین و از بقیه بخواهید که اگه می تونن بهش چیزی که شما از موضوع فهمیدین، چیزی اضافه کنن.

۵. خطر تصمیم هاتون رو بررسی کنین

۷ نکته کاربردی واسه تصمیم گیری در مدیریت آموزشی

شما می تونین به خودتون یاد بدین که تموم خطرای تصمیم تون رو در نظر بگیرین و بررسی کنین. هر زمان که تصمیمی گرفتید از خودتون بپرسید که اگه من تصمیم اشتباهی گرفته باشم، چیجوری بهش پی ببرم؟ مثلا اگه واسه کاهش هزینه ها تصمیم به عوض کردن شرکت ارسال کالای خود گرفتین، به این فکر کنین که چیجوری می تونین مشخص کنین که تصمیم تون اشتباه بوده؟

  • تعداد شکایات مشتریان از تأخیر در تحویل محصول که بخش خدمات اونو گزارش می کنه بیشتر شده.
  • در آخر سه ماه، هیچ میزان صرفه جویی در هزینه ها رو مشاهده نمی کنین.
  • کارمندان مسئول از خدمات دهیِ ضعیفِ تأمین کننده ی جدید، شکایت می کنن.
  • شرکتِ ارسال کالا خدمات دهی خود رو متوقف می کنه و مجبور به پیدا کردن شرکت جدیدی واسه ارسال کالای خود میشید.

این نوع تمرینات به شما کمک می کنه که نتایج احتمالی یک تصمیم رو ببینین و کارایی واسه پرهیز از اونا انجام بدین. حتی یک طرح که کلا خوبه هم هزینه ها و مشکلات پنهون ای داره. ببینین که چیجوری طرح تون می تونه اشتباه پیش برود. تموم دلایل و مدارک رو بررسی کنین، هم دلایل خوب و هم دلایل بد. کار و هزینه لازم واسه انجام تصمیم رو دست کم نگیرید.

۶. از اشتباهات گذشته بگذرید

مردم تمایل دارن انتخابایی کنن که تصمیمات گذشته شون رو توجیه کنه. حتی زمانی که تصمیمات گذشته شون بهش شکلی که برنامه ریزی کرده بودن، انجام نشده باشه. همین طور تمایل داریم که وقت و هزینه خود رو صرف حل مشکلات گذشته کنیم در حالی که اگه به اشتباه خود اعتراف کنیم و از اون بگذریم سود بیشتری داره.

۷ نکته کاربردی واسه تصمیم گیری در مدیریت آموزشی

تصمیم منطقی گرفتن به معنای در نظر گرفتن اطلاعات و مستندات در دسترسه. بعضی وقتا شرایط تغییر می کنه و تصمیم دیگر اعتباری نداره. در این شرایط بدونین که شما بهترین تصمیم ممکن در شرایط قبل رو گرفتین و شرایط رو دوباره بررسی کنین تا ببینین که باید تصمیم دیگری بگیرین یا نه.

در شرکت تون وقت بذارین تا کارمندانی رو شناسایی کنین که طبق اطلاعات تصمیمات خوبی می گیرن. فقط بر نتایج تمرکز نکنین چون این باعث تشویق کارکنان به ادامه دادن اشتباهات و سعی واسه توجیه اونا می شه.

۷. با خودتون صادق باشین

قبل اینکه دلایل رو واسه تصمیم گیری جمع آوری کنین، زمانی رو به بررسی انگیزهای خود اختصاص بدین. آمادگی ذهنی دارین؟ دلایل و اطلاعات رو به شکل عینی جمع آوری کردین یا به دنبال تأیید ایده و فکر موجود بودین؟

اگه به انگیزهای خودتون آشنایی، می تونین روی هدف خود بمونین و بر پیدا کردن بهترین راه حل ممکن واسه کارتون تمرکز کنین.

قاطع باشین

خیلی سریع این ۷ مرحله رو انجام بدین و بعد تصمیم گیری کنین.

منبع : bdc.ca

دسته‌ها: آموزشی