وقتی عصبانی میشید، هورمونای استرس به بدن تون جمله میارن و قسمتی از مغز رو که به منطق مربوط می شه از کار میندازن. بسته به نوع تربیت تون ممکنه پا به فرار بذارین و مخفی شید یا رد و حمله کنین. به هر حال، واکنش ناخودآگاه به خشم، که از کودکی در وجودتون باقی مونده، به این راحتی دست از سرتون بر نمی داره. در این مقاله ۷ نکته ای که باید در مورد خشم بدونین، آمادهه.

۷ نکته مهم که باید در مورد خشم تون بدونین آموزشی

«خواهش می کنم دیگه گریه نکن»، «با من اینجوری رفتار نکن.» ممکنه این روزها دیگر از این نوع دستورات نشنوید، اما حرفایی که والدین یا مربیان مهد کودک هنگام عصبانیت در کودکی به شما زده ان، شاید هنوزم فراموش تون نشده ان. حتما چیزای زیادی هم از دیدن اینکه والدین تون چه جوری خشم شون رو میگفتن، یاد گرفتین. شاید به شما می گفتن نباید عصبانی شید، خشم بده یا هر زمانی که عصبانی میشید به کسی آسیب می رسانید. به بیان دیگر، تجربه زمان کودکی و زخمای احساسی که در اون دوره ایجاد شدن، می تونن بر رابطه های امروزتان هم اثر بذارن.

خوشبختانه زخمایی مثل این قابل درمان هستن و با آموختن چند نکته در مورد عصبانیت، بهتر می تونین این احساس رو درک و کنترل کنین. اینجا به هفت نکته درباره خشمایی که از آسیبای احساسی زمان کودکی ناشی می شن و راه های جلوگیری از اونا اشاره می کنیم.

۱. خشم سرکوب شده مثل آتشفشانه

۷ نکته مهم که باید در مورد خشم تون بدونین آموزشی

خشم می تونه بقیه رو ناراحت کنه یا بترسونه، واسه همین شاید والدین تون به شما یاد گرفتن که اونو فرو خورده و اجازه ندین بیرون بریزه. مشکلی که سرکوب کردن داره اینه که باعث ایجاد کوهی از احساساتی می شه که واسه انفجار آماده ان و آخرش به شکل مخربی فوران می کنن، از مریضیای جسمی گرفته تا افسردگی یا بروز رفتارهای خود تخریبی.

۲. خشم تون سعی داره با شما حرف بزنه

ذهن از خشم به عنوان روشی استفاده می کنه تا به شما بگه چیزی ناراحت تون کرده. اگه کسی کاری کنه یا چیزی بگه که باعث عصبانیت تون شه ولی این احساس رو ندیده بگیرین، یعنی در اصل عامل محرک خشم رو هم ندیده گرفتین. اگه چیزی به حدی واسه تون مهمه که باعث برانگیختن احساسی در شما می شه، حتما اونقدر مهمه که نباید دست کم گرفته یا از طرف شما مردود شه.

۳. بدن تون به شما می گه چه زمانی عصبانی هستین

خشم بعضی وقتا اونقدر سریع اتفاق میفته که به شما فرصت تشخیص نمی ده و قبل اینکه اونو حس کنین واکنش نشون میدید. زمانی که یاد بگیرین علائم فیزیکی خشم رو در بدن خود تشخیص بدین، می تونین اونو زود شناسایی کرده و واکنش خود رو به تاخیر بندازین. این علائم فیزیکی می تونن داغ شدن صورت یا ایجاد فشار در گردن باشن.

۴. واکنشا قابل کنترل هستن

از حرف دوست تون ناراحت شدین؟ فکر می کنین شریک زندگی تون از شما فاصله گرفته؟ با کودکی بدعنق طرف هستین؟ همه اینا می تونن باعث واکشی شن که در آخر باعث بروز رفتاری تخریب کننده از طرف شما میشه. ممکنه در اول به نظرتون سخت بیاد، اما می تونین واکنش خود رو به عواملی که باعث تحریک خشم تون می شن، کنترل کنین. با کنترل واکنشای لحظه ای و تکانشی، می تونین موقعیت رو مورد بررسی قرار داده و بهترین و مناسب ترین روش صحبت یا عمل رو انتخاب کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۷ ورزش گردن که حتی به درد افرادی که گردن درد ندارن هم می خورد 

۵. کودکی تون هنوزم باعث عصبانیت تون می شه

این داستان رو در نظر بگیرین: وقتی بچه بودین، پدرتون در حالی که مشغول نوشیدن چهارمین لیوان چای خود بود تکالیف تون رو نگاهی می کرد و همیشه شما رو «نادان» و «تنبل» خطاب می کرد. به جای اینکه این رفتار رو به حساب خستگی و مشکلات مالی اش بذارین، ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن و اینکه همه انتقادها توهین آمیز هستن، در شما به وجود اومد. و حالا به عنوان یک فرد بالغ، زمانی که رئیس تون از شما می خواد گزارشی رو که اشتباهاتی داره دوباره انجام بدین، با عصبانیت بهش واکنش نشون میدید، اما چیزی که در اصل باعث تحریک این خشم شده به پدرتون مربوط می شه نه رئیس تون.

۶. واکنش نشون دادن می تونه رابطهاتون رو به آرامی نابود کنه

۷ نکته مهم که باید در مورد خشم تون بدونین آموزشی

زمانی که با شریک زندگی تون در حالی که یکی از شما عصبانیه صحبت می کنین، به هیچ نتیجه ای نمی رسید. همیشه بین حرفای هم می پرید یا در تموم مدت به این فکر می کنین که چه پاسخی بدین تا برنده ی بحث شید. در آخر، هر دو بازنده هستین، چون هیچ کدوم گوش نمی بدین. این نوع واکنشا می تونن باعث رابطه هایی شن که در اون شما یا شریک تون به دلیل ترس از دعوا خیلی مراقب هستین که طرف مقابل رو نرنجانید، و این باعث می شه مشکلات از ترسِ بروزِ بحثای داغ و جنجالی مخفی بمونن و هیچ وقت حل نشن.

۷. ذهن آگاهی در نقطه مقابل واکنش هیجانی قرار داره

رابطه های خوب اتفاقی به وجود . عصبانیتی که درست کنترل نشده باشه باعث می شه شما و عزیزان تون نتونین به چیزایی که از همدیگه و از زندگی توقع دارین، دست پیدا کنین. ذهن آگاهی واسه کنترل خشم به شما کمک می کنه. ذهن آگاهی به این معنیه که تموم توجه تون به زمان حال باشه. در این حالت، انگار شما از فاصله دور و بدون قضاوت درمورد خوب یا بد بودن افکار و احساسات تون، به اونا نگاه می کنین. یعنی به جایی اینکه بشینین و گذر زندگی رو تماشا کنین، در لحظه زندگی کنین و تجربه کسب کنین.

پس میشه ادعا کرد ذهن آگاهی کلیدیه واسه باز کردن قفل واکنشای سالم در برابر خشم، چون ذهن آگاهی در نقطه مقابل واکنش هیجانیه.

چیجوری به جلو حرکت کنین

اولین قدم واسه ایجاد تغییر در رفت و امد با افراد، شناسایی مشکلات و قبول کردن مسئولیت هاست. با خودتون صادق باشین و آگاهانه و با دقت نقشی که خشم در رابطه شما اجرا کرده رو بررسی کنین. در این صورت می تونین یاد بگیرین چه جوری به احساسات تون دسترسی داشته و اونا رو پردازش کنین. زمانی که خود رو پایبند کنین که طرز فکر و رفتارتون رو تغییر بدین، کنترل زندگی خود رو به دست خواهید گرفت. با استفاده از ذهن آگاهی زخمای احساسی رو بازسازی و با کمک بخشش و تشکر به جلو حرکت کنین.

منبع : psychologytoday.com

دسته‌ها: آموزشی